onsdag 19. desember 2018

Hyllest til fornuftens fanebærer - Even Flood

Vil du lese om min julekalender med fornuftens fanebærere, trykk her.

Vil du se resten av listen, trykk her.


Bilde knabbet fra Facebook.
Som jeg har nevnt tidligere er min kunnskap om de norske skeptikerheltene i mange tilfeller begrenset til den perioden hvor jeg selv var på det mest aktive. Jeg kjente til noen av de gamle skeptikerheltene, men på ingen måte alle, og i mange tilfeller ville jeg ikke visst hvor jeg skulle begynne. Even er en av disse. Jeg hadde sett navnet, visste at det var en person med fornuft i skallen, og jeg visste at han var en av disse pionerene som ikke alltid får den hyllesten de fortjener av nye skeptikere. Det skal vi ordne nå.

Bjørn Are Davidsen, også en av disse gammelskeptikerne, har gitt meg uvurderlig informasjon om Even.


Bjørn Are har dette å si:

Den alltid treffsikre faktasjekkeren Even Flood, tidligere førstebibliotekar ved universitetsbiblioteket i Trondheim (UBiT), nå pensjonert. En av de mest aktive på den norske skepsis-diskusjonsgruppen i over 20 år, ikke minst når det gjaldt for å finne seriøs dokumentasjon og kilder, og avsløre hva som ikke var seriøst.

Hans interesse for bøker og tidsskrifter gjorde også hans hjem til et funn for alle som ønsket tips om det nyeste nye av skepsisrelatert litteratur - og det eldste av det eldste.

Evens store forbilde er nok skepsispioneren Martin Gardner, men som katolikk er han også inspirert av Chesterton's Father Brown, som i de opprinnelige fortellingene (som altså er milevidt fra dagens TV-serie) fremstår som skeptiker i møte med all slags moderne og gammel overtro og bias, enten man erklærer seg som rasjonalist eller religiøs. 

Even er den norske skeptikeren som har vært mest aktiv i å spre kunnskap om litteratur- og kildesøk på allmenn basis, men  med stadige referanser også til mer direkte skepsis-stoff, som dette.

Vi takker deg for den innsatsen du har gjort for å bidra til å skape den norske skeptikerbevegelsen. Du er virkelig en fornuftens fanebærer.

2 kommentarer:

  1. Hjertelig takk, er meget beæret! Martin Gardners "Fads and Fallacies in the Name of Science" var en meget stor inspirasjon og introduksjon til alt dette.

    SvarSlett

Dikt - så mange spørsmål

 da tidemand og gude malte brudeferden i hardanger hadde de lest avisen hadde de lest om gutten som løp over gangbruen drep denne negeren ro...

Populære innlegg