Dette er noen av oppleggene jeg har utviklet for historiefaget. De er inndelt i perioder. Dersom du skulle like oppleggene, blir jeg glad om du vil trykk på eplet. Hvis du vil glede meg ekstra mye, laster du opp dine egne opplegg på Addito.no.
Tidslinjer
Skriv ut og del ut til elevene. De skal lese seg opp på hendelsene, skrive inn årstall og feste på en tidslinje.
Antikken
Skriv ut som hefte (om mulig, skriv ut i A3 i Adobe Reader og kopier med stift i ryggen).
Elevene fyller ut informasjonen i heftet med blyant eller penn.
Du kan også be dem samarbeide, hver elev finner svar på ett spørsmål, og forteller svaret til de andre.
Spørsmålskort til førhistorisk tid, Mesopotamia og Egypt. Bruk tosidig utskrift, og vend papiret sidelengs.
En presentasjon over skriftspråkenes historie, fra tiden før de første alfabetene til latin.
Kort presentasjonen om de to greske byene Sparta og Athen.
En kort gjennomgang av bronsealderen i Hellas.
Hva skjedde med Tutankamon? Et lite mordmysterium.
Kort med de mest kjente personene fra bronsealderen i antikken. Kan brukes på mange forskjellige måter.
Veivalgsøvelse om perserkrigene. Du er leder for den athenske bystaten, og du blir tvunget til å ta forskjellige valg. Skal du overgi deg og byen din? Skal du vente på spartanerne? Skal du forlate de skadede etter slaget ved Marathon? Elevene får utdelt kort og får flere alternativer å velge mellom. Elevene velger ved å spørre læreren om kort.
Et kortspill med 100 kort. Det kan spilles på forskjellige måter.
1. Spill Memory, der elevene forsøker å matche samme bokstav i hjørnet.
2. Spill et avansert memory, der man får poeng avhengig av hva du spør om.
3. Bruk personkortene og spill en variant av Cards Against Humanity. Still spørsmål som "Hvem vil du helst intervjue i skoleavisa". eller "Hvem tror du innerst inne var snill".
4. Del ut ett kort til hver elev og be dem holde foredrag på to minutter om temaet.
30 kort med personer fra antikkens Hellas. Kortene kan brukes på forskjellige måter, du kan enten dele ut ett kort til hver elev, og dem finne informasjon om vedkommende, eller du kan lage et eget opplegg. Bare fantasien setter grenser. Man kan også dele inn i grupper og dele ut fire kort til hver gruppe. Hvem skal ut? Stokk kortene på nytt etterpå og del ut nye kort.
Oppgave hvor elevene skal vurdere hva som er det viktigste å vite om det athenske demokratiet. Det er ingen fasit, men elevene lærer forhåpentligvis litt om demokratiet mens de jobber med kortene.
Presentasjon over den romerske republikkens fall, fra brødrene Gracchi frem til Augustus.
Roma - kortspill
Et kortspill med 92 kort. Det kan spilles på forskjellige måter.
1. Spill Memory, der elevene forsøker å matche samme bokstav i hjørnet.
2. Spill et avansert memory, der man får poeng avhengig av hva du spør om.
3. Bruk personkortene og spill en variant av Cards Against Humanity. Still spørsmål som "Hvem vil du helst intervjue i skoleavisa". eller "Hvem tror du innerst inne var snill".
4. Del ut ett kort til hver elev og be dem holde foredrag på to minutter om temaet.
30 kort med personer fra Romerriket. Kortene kan brukes på forskjellige måter, du kan enten dele ut ett kort til hver elev, og dem finne informasjon om vedkommende, eller du kan lage et eget opplegg. Bare fantasien setter grenser.
Man kan også dele inn i grupper og dele ut fire kort til hver gruppe. Hvem skal ut? Stokk kortene på nytt etterpå og del ut nye kort.
(Kortene er en del av et større spill, som også inkluderer personer fra andre land og epoker)
Veivalgsøvelse om Cæsar, Senatet og kampen for den romerske republikken.
Elevene diskuterer hva de ville gjort i samme situasjon. Før du deler ut kortene bør du snakke om Cæsar og republikken, og det første triumviratet. Forklar ideene bak republikken, forholdet mellom Cæsar og Pompeius og problemene som oppstod etter Crassus sin død.
Deretter deler du ut kort nr 1 til hver gruppe. De diskuterer spørsmålet og kommer bort til deg og ber om et nytt kort. Du gir dem kortet de spør om. Du kan eventuelt be dem diskutere og besvare skriftlig spørsmålene på siste kort.
|
user:shakko, CC BY-SA 3.0 <https://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0>, via Wikimedia Commons
|
Elevene får utdelt to tekster, en av Cæsar, en annen av Thukydid. De skal studere tekstene og vurdere hvilken av dem som er mest troverdig.
Middelalder
Arbeidshefte for middelalderen i Europa og Midt-Østen. Skriv ut og del ut til elevene. De kan gjerne fordele spørsmålene mellom seg og i grupper.
Kort med 30 personer fra middelalderen. De kan brukes på forskjellige måter.
1. Del ut kortene til elevene og be dem holde et foredrag eller lage plakat om personen.
2. Spill Cards Against Humanity (reglene ligger på internett). Gi tre kort til hver person, legg kortene åpent, og be elevene argumentere selv hvilken person som bør velges. Den som velger kan stille spørsmål som: "Hvem bør intervjues av skoleavisa", osv.
3. Gi grupper fire kort og be dem diskutere hvem som skal ut.
Som romerkortene, bare med mennesker fra reformasjonen og renessansen.
Dette er et spill for å lære elevene om det femtende og sekstende århundret. Det krever litt klipping i forkant.
Spilles som de andre kortene. Inneholder 30 kort.
Lengre presentasjon om islam fram til tyrkernes invasjon av Midt-Østen, med mulige skriveoppgaver på slutten.
Moderne tid
En lengre presentasjon om slavehandelen i Afrika.
Gruppeoppgave der elevene skal finne ut hvilke kort som handler om hvilket land. Landene er Portugal, Spania, Nederland, England, Frankrike, Russland, Det Tysk-Romerske Riket og Det Ottomanske riket, Krever litt klipping på forhånd.
En presentasjon om den industrielle revolusjonen i England, fra agrarrevolusjonen til barnearbeid i fabrikkene.
Et kortspill med 74 kort. Det kan spilles på forskjellige måter.
1. Spill Memory, der elevene forsøker å matche samme bokstav i hjørnet.
2. Spill et avansert memory, der man får poeng avhengig av hva du spør om.
3. Bruk personkortene og spill en variant av Cards Against Humanity. Still spørsmål som "Hvem vil du helst intervjue i skoleavisa". eller "Hvem tror du innerst inne var snill".
4. Del ut ett kort til hver elev og be dem holde foredrag på to minutter om temaet.
Hva førte til hva under den franske revolusjonen? Trekk forbindelser mellom forskjellige hendelser, og forklar hvilken forbindelse det er.
Oppgave hvor elevene skal vurdere grunnene til at den franske revolusjonen brøt ut og plassere dem i rekkefølge.
Dette er et gruppearbeid for å trekke forbindelser mellom hendelser, fenomener og ideer som førte til Imperialismens tidsalder. Elevene lærer om årsak og virkning.
Elevene lærer om årsak og virkning i nazismen og fascismen. Hvordan kunne Italia og Tyskland bli autoriære regimer i mellomkrigstiden?
Samme som de ovennevnte, bare med den industrielle revolusjon
Del først ut worddokumentet, og be dem notere noen stikkord. Del deretter ut dokumentet på pdf-arket. De skal nå trekke streker mellom fenomenen og ideer, og forklare hvordan de bidro til koloniseringen av Afrika.
26 kvinner i historien fra faroen Hatshepsut til Elisabeth. Personene var poeter, dronninger, pirater eller generaler.
De kan brukes på forskjellige måter, del ut til klassen og be dem lage et lite foredrag eller en plakat. Alternativt kan man velge fire kort og spille "hvem skal ut". Bare fantasien setter grenser.
.
Presentasjon om Norge på 17- og 18-tallet.
Presentasjon om den første verdenskrigen.
Oppgave hvor elevene skal vurdere grunnene til at første verdenskrig brøt ut og plassere dem i rekkefølge.
Presentasjon om den russiske revolusjon og borgerkrigen. I tillegg er det en kort gjennomgang av russisk historie.
Elevene ser noen korte klipp fra Filmavisen, og svarer på spørsmål.
Gjennomgang av andre verdenskrig, med rollekort til å diskutere deler av krigen.
Diskusjoner rundt krigen i Norge.
Skriv ut kortene og del ut til elevene i grupper på to. I tillegg kan du dele ut denne teksten og la dem diskutere for og imot,
Rollespill, utviklet med andre lærere, hvor elevene spiller forskjellige roller under andre verdenskrig, og hvor de skal utføre oppdrag utenfor timen.
Vedlagt ligger roller og nødvendige dokumenter. Det er viktig at læreren setter seg godt inn i reglene og rollene og setter sammen et sett som passer til egen klasse. Du kan vurdere om elevene skal trekke roller eller om du bestemmer på forhånd hvem som skal være hva.
Bytt også ut kodenavnene og kodene.
Oppgave hvor elevene går inn i rollen til en politimann som har fått beskjed om at han må melde seg inn i Nasjonal Samling. Hva gjør man i denne situasjonen?
Lenker til aviser fra 6-19 april 1940, inkludert oppgaver. La elevene gå gjennom avisen og svare på spørsmål.
Med 15 personer som på en eller annen måte reddet menneskeliv under krigen.
Kortene kan brukes på flere måter.
En mulighet er å dele ut kortene til elevene i grupper på to og be dem lage en plakat, eventuelt en side i et magasin.
Målet med oppgaven er å lære elevene om mange av dem som man ikke alltid nevnes i historiebøkene.
Plakater fra andre verdenskrig. Dette kan brukes som et tverrfaglig opplegg i norsk og historie. Man analyserer plakaten retorisk i norsk, og skriver om bakgrunnen for plakaten i historiefaget.
Elevene flytter inn begreper i sirkelen nazisme, fascisme eller i begge. Det er en øvelse som ikke krever skriving, men som gjør at elevene lærer hva som kjennetegner bevegelsene.
Del inn elevene i grupper og la dem forklare hendelser kort. Deretter skal de få trekke linjer mellom begreper.
Kort med 30 borgerrettsforkjempere. Bruk kortene på forskjellige måter. En mulig metode er å be elevene lage en plakat, holde et foredrag eller be alle elevene lage et magasin sammen.
En presentasjon over åtte viktige høyesterettsdommer i USA, som alle omhandler borgerrettigheter. Hvis man skal diskutere borgerrettskampen i USA er det viktig å kjenne til flere av disse.
Oppgave hvor elevene skal vurdere grunnene til at Sovjet kollapset og plassere dem i rekkefølge.