tirsdag 8. mai 2012

Hvordan undervise i kritisk tenkning. Del 1.

Jeg har hatt undervisning i kritisk tenkning for konfirmanter endel ganger, og har også observert hvordan andre gjør det. Mye av det er bra, men endel er litt heftet av at det er en True Believer som snakker, en nerd som forventer at motparten er like interessert i Kritisk Tenkning som en selv. I denne posten vil jeg ta opp tre ting jeg helst ser at folk slutter med, og fire jeg helst ser at folk gjør.


Hva skal du ikke gjøre:

1. Ikke snakk om hvor kult vitenskapen er.
For det første, alle liker vitenskap, konspirasjonsteoretikere elsker vitenskapen, den forteller dem at tårnene ikke kunne ha falt ned slik de gjorde, at fysikkens lover må ha blitt brutt om tårnene hadde styrtet pga brann osv.
Homeopater elsker vitenskap, den viser jo at middelet deres fungerer. Astrologer liker vitenskap, den viser jo at fremtiden ligger i stjernene.

Samtidig jobber lærere daglig med å overbevise elever om det samme, vitenskap er gøy, og de lykkes ikke alltid. Hvis du tror at din to timer lange panegyri skal gjøre dem til skeptikere er du like naiv som den motivasjonsguruen som samler alle elevene på en skole og forteller dem hvor verdifulle de er, og tror at alle komplekser forsvinner av den grunn.

2. Ikke ta opp tema som ikke er relevant for en 14-åring.
Det er sikkert spennende å diskutere kreasjonisme, men de fleste vil allerede være enige med deg, og de som ikke er har sannsynligvis familie og menighet som legger press. Sjansen for å overbevise noen er minimal. Forsøk heller å ta opp de spennende temaene, og de som er aktuelle. Det vil si:

Bra: Bigfoot, klimaskepsis, alternativ medisin, konspirasjonsteorier.

Ikke bra: Kreasjonisme, vaksineskepsis, holocaustfornektelse.

3. Ikke ta opp alt.
Ikke snakk i fem minutter om kreasjonisme, fem om konspirasjonsteorier. fem om alternativ medisin osv. Jeg vet du har mye på hjertet, men hold det inne. Det finnes en tid for dette, men det er senere.

Hvordan skal du fremstille stoffet?
1. Forsøk å finne en helhet, det bør være en logisk sammheng mellom konspirasjonsskepsis og skepsis ovenfor homeopati.
Det er en sammenheng, denne ligger i enkle logiske prinsipper, som alle fører til at en mest sannsynlig avvisning av Big Foot og akupunktur. Jeg kommer til å ta opp dette i neste post.

2. Du bør tenke på tiden du har fått som en salgspresentasjon, du har fått mulighet til å selge kritisk tenkning til ungdom. Ikke selg et produkt du ville kjøpt, selg et produkt DE ville kjøpt.

Til dette trenger vi en salgsanalyse. Hva tenker en ungdom på?
De liker, for det første, ikke å bli lurt. Å bli lurt av et annet barn kan være et prestisjenederlag. "Du lurer ikke meg", kan de si ofte, og det er ikke uten grunn at HEFs kampanje for kritisk tenkning heter "Ingen liker å bli lurt".

De liker ofte å være detektiven. Det gjelder også for voksne, vi liker tanken på å være Frøken Detektiv eller en Hardygutt. Det er sikkert en av grunnene til at konspirasjonstenkning kan være så fristende, å være den som avslører konspirasjonen gir mennesker en god følelse. Så hvis du fremstiller skeptikeren som en detektiv, som avslører dårlig tenkning og svindel, har du rett fokus.

Fokuset bør ligge på at det finnes mennesker der ute som er ute etter dem, eller rettere sagt, de er ute etter lommeboken deres, etter tankene deres og etter tiden deres. Noen av disse vil også skade helsen din.

Ditt mål er at skal få beholde pengene sine selv til å bruke på musikk eller moteklær. Du vil at tiden på nettet ikke skal kastes bort på konspirasjonsvideoer, men på Facebook eller WoW. Deres penger, tid, tanker og helse er ditt produkt, og det er nettopp det du skal selge under foredraget om kritisk tenkning.

3. Fokuser på at dette er et lite kurs i trene hjernen, et kurs til å spisse det eneste våpenet vi har i kampen mot alle de som er interessert i å svindle dem. Fokuser på at en kritisk sans er en god økonomisk investering, at skepsis kan gi bedre helse, og det kan også redde dem fra å havne i forskjellige destruktive grupperinger.

4. Forsøk å  begrense deg til en halvtime.
En kort intro bør følges av oppgaver. Jeg kommer til å skrive mer om disse senere.

I de neste postene kommer jeg til å legge ut eksempler på hva du kan ta opp i et foredrag for ungdom.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Dikt - så mange spørsmål

 da tidemand og gude malte brudeferden i hardanger hadde de lest avisen hadde de lest om gutten som løp over gangbruen drep denne negeren ro...

Populære innlegg