Lær norsk - introduksjon
Eiendomsord på norsk
Liten oppgave for å vise norskelever hvordan en skriver fraser som "huset mitt" og "mitt hus".
Ord og kjønn
Rett teksten
Elevene skal rette setningene med grammatiske feil og skrive den rette versjonen.
Mitt navn er Kjetil Hope, dette er bloggen min. Her skriver jeg utelukkende for egen regning.
Liten oppgave for å vise norskelever hvordan en skriver fraser som "huset mitt" og "mitt hus".
Elevene skal rette setningene med grammatiske feil og skrive den rette versjonen.
Dette er noen av undervisningsoppleggene mine i nynorsk.
Dette er en lek hvor elevene må lage en figur av biter som alle har nynorske verb. Klipp ut bitene og del ut ett sett til hver gruppe. Ordene på kantene er feilskrevet.
En gjennomgang av enkelte sterke verb i presens. Det er noen høyfrekvente verb elevene ofte glemmer. Dette er ment at de skal gå gjennom denne ofte, og repetere, til ordene sitter.
Dette er eit escaperoom i nynorsk. Hugs at elevane må skrive svara med små bokstavar. Kopier over til eige side før du inviterer elever til å delta.
Dette er et kurs ment for å hjelpe elevene å rette om feil som veldig ofte forekommer i tekster. Det er korte leksjoner, og skrevet litt lett for å motivere elevene til å fortsette.
Dette er nokre av dei vanlegaste feila i sidemåltekster i nynorsk.
Hva skjedde med Tutankamon? Et lite mordmysterium.
Kort med de mest kjente personene fra bronsealderen i antikken. Kan brukes på mange forskjellige måter.
Veivalgsøvelse om perserkrigene. Du er leder for den athenske bystaten, og du blir tvunget til å ta forskjellige valg. Skal du overgi deg og byen din? Skal du vente på spartanerne? Skal du forlate de skadede etter slaget ved Marathon? Elevene får utdelt kort og får flere alternativer å velge mellom. Elevene velger ved å spørre læreren om kort.
Man kan også dele inn i grupper og dele ut fire kort til hver gruppe. Hvem skal ut? Stokk kortene på nytt etterpå og del ut nye kort.
(Kortene er en del av et større spill, som også inkluderer personer fra andre land og epoker)
user:shakko, CC BY-SA 3.0 <https://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0>, via Wikimedia Commons |
Dette er et spill for å lære elevene om det femtende og sekstende århundret. Det krever litt klipping i forkant.
Gruppeoppgave der elevene skal finne ut hvilke kort som handler om hvilket land. Landene er Portugal, Spania, Nederland, England, Frankrike, Russland, Det Tysk-Romerske Riket og Det Ottomanske riket, Krever litt klipping på forhånd.
En presentasjon om den industrielle revolusjonen i England, fra agrarrevolusjonen til barnearbeid i fabrikkene.
Et kortspill med 74 kort. Det kan spilles på forskjellige måter.
1. Spill Memory, der elevene forsøker å matche samme bokstav i hjørnet.
2. Spill et avansert memory, der man får poeng avhengig av hva du spør om.
3. Bruk personkortene og spill en variant av Cards Against Humanity. Still spørsmål som "Hvem vil du helst intervjue i skoleavisa". eller "Hvem tror du innerst inne var snill".
4. Del ut ett kort til hver elev og be dem holde foredrag på to minutter om temaet.
Hva førte til hva under den franske revolusjonen? Trekk forbindelser mellom forskjellige hendelser, og forklar hvilken forbindelse det er.
Dette er et gruppearbeid for å trekke forbindelser mellom hendelser, fenomener og ideer som førte til Imperialismens tidsalder. Elevene lærer om årsak og virkning.
Elevene lærer om årsak og virkning i nazismen og fascismen. Hvordan kunne Italia og Tyskland bli autoriære regimer i mellomkrigstiden?
Samme som de ovennevnte, bare med den industrielle revolusjon
26 kvinner i historien fra faroen Hatshepsut til Elisabeth. Personene var poeter, dronninger, pirater eller generaler.
De kan brukes på forskjellige måter, del ut til klassen og be dem lage et lite foredrag eller en plakat. Alternativt kan man velge fire kort og spille "hvem skal ut". Bare fantasien setter grenser.
da tidemand og gude malte brudeferden i hardanger hadde de lest avisen hadde de lest om gutten som løp over gangbruen drep denne negeren ro...