torsdag 29. november 2018

Første steg i å bekjempe falske nyheter

Falske nyheter er over oss alle og det finnes selvsagt ingen enkel metode å bekjempe dette problemet. Likevel er det noe du kan gjøre i dag for å ta første steg for å redusere antall falske nyheter i omløp.

Du kan rett og slett følge denne enkle regelen:

Ikke del en lenke om du ikke kan svare på spørsmålet:

"Hva slags nettside er dette?"

Jeg har delt nyheter fra nettaviser som inntil da har vært ukjent for meg, blant annet var det en lokalavis fra Denver som hadde en interessant sak nylig. I slike tilfeller har jeg klikket meg til forsiden, sett på de andre artiklene, og sjekket om de andre sakene. Hvis alle nyhetene på siden er like sensasjonelle er det grunn til å være kritisk. Hvis derimot de andre artiklene er det vi kan kalle "typiske avisartikler", øker det sjansen for at dette er en legitim side.

En slik sjekk tar mindre enn ett minutt, og både du og dine venner og følgere tjener på en slik kontroll.

Og hvis du leser dette fordi noen har sendt deg linken etter at du har delt en suspekt artikkel:

Du kan IKKE unnskylde deg med at det KUNNE vært sant.

Ville dette vært noe  Erna/ Jonas/ Barack/ Donald KUNNE gjort eller sagt, flott, del en ekte artikkel eller et ekte sitat. Hvis den personen eller gruppen artikkelen omhandler virkelig er så ille, hvorfor spre løgn og gi dine meningsmotstandere mer ammunisjon?

Del det som er sant, IKKE det som er løgn.

fredag 2. november 2018

Å forberede seg til nynorsk eksamen og tentamen

Dette er en liten liste med tips til lærere og elever før tentamen og eksamen i nynorsk.

Før skriveøkten (gjerne dagen før):

1. Opprett to dokumenter, ett for skriving, et annet for å notere.

Skrivedokumentet

I det første skriver du:

Kortsvarsoppgåve

Langsvarsoppgåve

Innleiing

Hovuddel

Avslutning

Kjelder

Eide, Ove [et al.] (2015) Intertekst vg3 : norsk vg3 studieforberedende utdanningsprogram
Bergen: Fagbokforlaget

Fodstad, Lars August[et al.] (2106) Moment : vg3 : norsk for studieforberedende, Oslo: Cappelen Damm

Røskeland, Marianne[et al.](2015) Panorama : norsk vg3 : studieforberedende (2. utg.), Oslo:Gyldendal undervisning

Etternavn, Fornavn [et. al hvis mange forfattere] (år) Tittel i kursiv, By, Forlag

Forklaring

Litt for mange elever leverer inn dokumenter som mangler en god struktur. Det er ofte en god ide å jobbe med overskrifter, men det er ikke sikkert at du skal beholde overskriftene når du leverer inn. Føl deg gjerne fri til å endre dem.

Angående bøkene, så de er dette tre av de mest brukte bøkene på VGS, og sjansen er stor for at du har en av dem. Lim gjerne inn referansen i slutten av dokumentet.

Notatdokumentet 

Det andre skal du bruke til å notere. Slår du opp et verb på Lexin eller Ordnett, kopier bøyingsmønsteret.

Marker bøyingsmønsteret, slik jeg har gjort på bildet over, og lim inn i notatdokumentet til bruk senere.

Skriv også ned ord som er vanskelige i dokumentet.

2. Lær deg søkefunksjonen i Word.





Hvis du ikke kjenner til søkefunksjonen anbefaler jeg at du lærer den før eksamen.



3. Ha tilgang på kunnskap

Elever vil oppleve at internettilgangen er begrenset under selve eksamen. Det betyr følgende:

  • Last ned alle hjelpemidler som lærer har delt på internett dagen FØR eksamen. Dette vil være for sent på selve dagen.
  • Lag en liste med nyttige linker som er tilgjengelig på eksamen. Lim dem gjerne inn i dokumentet hvor du noterer. Jeg har laget et dokument med nyttige bøker på NB.no, det fine er at du kan søke i dem.
  • Jeg har også laget et hjelpehefte med de viktigste innen nynorsk, føl deg fri til å bruke det.

Under eksamen

1. Søk etter følgende i ditt eget dokument:

  • jeg
  • ikke
  • lig
  • else
  • het
  • da
  • de

Sjansen er stor for at du har glemt deg og skrevet bokmålsord noen ganger.  Rett hvert "jeg" til "eg", men vær forsiktig med å bruke funksjonen "Erstatt", ellers kan plutselig ordet "jeger" endres til "eger".

2. Sjekk verb

Velg ett verb, slå opp på ett ord, bruk enten ordnett, lexin eller ordbok.uib.no.

Noter bøyingsmønsteret i eget dokument, og rett ordet i teksten din.

Deretter, og dette er viktig, søk etter verbet i dokumentet ditt. Finn alle gangene du har brukt det, og rett dem alle samtidig.

Gå deretter videre til neste verb. Du vil oppdage at du bruker de samme mange ganger, og ved å bruke søkefunksjonen vil du finne dem raskt.


3. Sjekk substantiv

Bruk samme fremgangsmåte som med verb. Søk, noter, rett, og søk i dokumentet etter flere eksempler.

4. Sjekk adjektiv

Gjør et søk i dokumentet på "ere" og "est". Hvis dette er adjektiv, er som regel endelsene "-are" og "-ast" de riktige.


5. Bruk en sjekkliste for å se om dette er gjort

Du kan for eksempel bruke denne, men lag gjerne din egen.



Til slutt

Jeg har også skrevet om dette tidligere, her finner du omtrent de samme punktene med litt færre ord.

Dikt - så mange spørsmål

 da tidemand og gude malte brudeferden i hardanger hadde de lest avisen hadde de lest om gutten som løp over gangbruen drep denne negeren ro...

Populære innlegg