Denne posten inneholder spoilers fra første episode i Skam. Ikke les denne om du ikke har sett serien.
Det er mange som har skrevet mye og bra om ungdomsserien Skam allerede, og jeg har sett at flere har foreslått hvordan man kan bruke flere av temaene i serien til diskusjon, både homofili, utestengning, seksuelle overgrep, osv. Imidlertid har jeg ikke sett lest så mange påpeke hvordan Skam på en god måte viser hvordan man kan fortelle en historie. Hvordan skal personene beskrives, hvordan skal konflikter introduseres, hvordan skal personene gis en motivasjon for å gjøre noe?
Denne posten er et forsøk på å vise hvordan man kan hjelpe elever med sine egne historier ved å vise hvordan skaperne av Skam presenterte sin.
Jeg har kategorisert hva jeg har funnet etter følgende kjennetegn:
- Fremdrift: Hva som fører historien framover.
- Karakterbeskrivelse: Det som beskriver personene.
- Konflikt: Det som introduserer konflikter og problemer som må løses.
- Motivasjon: Hvilken motivasjon har person A for å gjøre B?
- Frampek: Hva er det som peker fram mot hendelser som vil skje senere i fortellingen?
Første scene
Karakterbeskrivelse
Jonas leser fra oppgaven og Eva kommer med et (slik jeg ser det, konstruktivt) forslag til endring i teksten. Jonas hevder det er bevisst.Jonas er stolt av sin innlevering og han klarer ikke ta imot kritikk. (Et ord bør skrives minst tre ganger om det skal være et virkemiddel).
Konflikt
Eva slutter å høre på Jonas når Pepsi Max-gjengen går forbi .Disse jentene representerer NOE i Evas liv.
Konflikt og frampek
Skjermbilde: skam.p3.no |
Isak er en som kommer til å stikke kjepper i hjulene i deres forhold. Hans inntreden akkurat da er et frampek på det som skal komme.
Karakterbeskrivelse
Isak skryter av sin karakter. Jonas viser at han har fått 5+. Eva vil ikke fortelle hva hun har fått.Hun er ikke så flink på skolen og er samtidig skamfull over dette.
Konflikt, karakterbeskrivelse og frampek
Skjermbilde: skam.p3.no |
Isak sier at han vil få vite karakteren til Eva uansett. Hun må jo si det til Jonas, og siden de to er kamerater vil jo han få vite det uansett. Hun sier at hun fikk 4-.
Dette er en veldig viktig utveksling mellom Eva og Isak,
- Eva aksepterer at Jonas vil fortelle det til Isak, hun står ikke opp for seg selv. Hun kunne reagert og spurt hva annet Jonas hadde fortalt. Hun står ikke opp for seg selv.
- Dette peker frem mot neste scene, hvor vi får avslørt Evas virkelige karakter.
- Dette er et frampek mot den konflikten som vil komme senere når Eva oppdager at å fortelle en hemmelighet til en gutt er som å fortelle det til bestekameraten. Dette er en sentral del av sesong 1.
- Dette er en mulig konflikt mellom Jonas sitt forhold til Eva og hans forhold til kameratene.
Karakterbeskrivelse
Jonas går med Isak. Eva sitter alene noen sekunder, kameraet zoomer ut, og vi får se statuen bak henne. Som man kan se viser denne to personer som holder sammen, i kontrast til Eva, som sitter helt alene.Statuen viser hvor alene Eva er.
Skjermbilde: skam.p3.no |
Andre scene
Karakterbeskrivelse og frampek
Vi ser at hun ikke fikk 4- men 3+.Hun er så flau over karakterene sine at hun lyver til kjæresten. Samtidig introduseres løgn som et gjennomgående tema i første sesong.
|
Karakterbeskrivelse
Eva åpner læreboken på oppsummeringen av kapittelet.Hun synes læreboken er vanskelig, og sliter med å forstå hva står i boken.
Konflikt
Isak ringer, og hun forteller at Sara har falske øyenvipper på et bilde på Facebook.Hun baktaler en jente, det er ondt blod mellom dem.
Frampek
Skjermbilde: skam.p3.no |
Deres kjærlighet er "forbudt".
Karakterbeskrivelse
Jonas ser karakteren 3+ og ler av henne.Han tar henne ikke seriøst, og bryr seg ikke om at dette var flaut for henne å få en så svak karakter.
Konflikt
|
Vi får introdusert en konflikt. Det er åpenbart at dette ikke er sannheten. Han har en hemmelighet som han ikke vil fortelle til Eva.
Tredje scene
Karakterbeskrivelse
Eva sitter og skriver innledningen på en oppgave - "Et samfunn er". Hun har sluttet å skrive og ordet "er".1. For det første viser dette at Eva sliter på skolen. Hva et samfunn er burde ikke være så vanskelig å besvare, det står garantert i boken.
2. Samtidig viser det blanke arket at Eva ikke har et samfunn. Hun står utenfor. Hun har ingen venner, og det er åpenbart at Jonas holder noe skjult for henne.
Skjermbilde: skam.p3.no |
Motivasjon og fremdrift
Gatekeepers. To fra fra scenegruppe vil ha henne med i deres gruppe:1. De skal føre historien videre, ved å fortelle om festen.
2. De skal påpeke en av de første konfliktene i Skam, nødvendigheten av å finne venner fort. Hvis ikke Eva finner venner snart vil hun miste muligheten til å få noen. De gir henne en motivasjon for å gå på festen.
3. De skal være de "ukule", de tullete folka som ikke bryr seg om hva andre mener. De representerer en utvei for Eva. Hun får tilbud om å bli en av disse. Som de påpeker i Skampodden representerer disse to de som er "under" Eva på den sosiale rangstigen.
Skjermbilde: skam.p3.no |
Fjerde scene
Karakterbeskrivelse
Eva og Jonas snakker sammen, og Eva bruker de nøyaktig samme ordene som jenta i scenegruppen: "Det er nå vi legger grunnlaget for vårt sosiale liv":Eva er lettpåvirkelig, hun har kjøpt budskapet til jenta fra scenegruppen.
Femte scene
Motivasjon og konflikt
- Eva sitter hjemme og ser på Dr. Phil
- Eva ser på Instagram at noen jenter som vi har sett tidligere skal på festen
- Eva ser på bildet av henne og to av jentene vi så instagrambildet
Skjermbilde: skam.p3.no |
Skjermbilde: skam.p3.no |
Dette tolker jeg mest for å føre historien videre. Eva trenger en motivasjon for å gå på festen. En dårligere forteller ville utelatt dette, men karakterene trenger en grunn for å gjøre det de gjør. Samtidig forklarer dette at Eva og disse jentene tidligere har vært venner.
Sjette scene
Konflikt og karakterbeskrivelse
Skjermbilde: skam.p3.no |
Denne samtalen avslører mye. 1. Det viser at de tidligere har vært venner men at det nå er en konflikt.
2. Det viser at Eva er villig til å gjøre opp med Ingrid.
3. Reaksjonen til Ingrid viser at hun kjemper en kamp i når Eva snakker med henne, og viser en indre kamp. I Ingrid er det en kamp mellom å gjøre opp og å beholde sinnet.
Karakterbeskrivelse
Skjermbilde: skam.p3.no |
I en kort scene presenteres Noora slik hun kommer til å være gjennom hele sesong 1. Hun er den selvsikre, smarte, raske i replikken, og ikke minst en som står opp for andre. Hun vil også være den som støtter Eva gjennom hele sesongen.
Karakterbeskrivelse
Eva går på badet for å fjerne eyelineren:Hun er usikker på seg selv.
Skjermbilde: skam.p3.no |
Skjermbilde: skam.p3.no |
Karakterbeskrivelse
Eva møter Vilde. Hun gråter og sier at det ikke er noe galt, men det er det åpenbart at noe er galt.Vilde presenteres som en som:
1. Havner i problemer.
2. Forsøker å holde en fasade.
Karakterbeskrivelse
Skjermbilde: skam.p3.no |
Chris presenteres her med to roller i Skam:
1. Hun er støtten til Vilde, på samme måte som Noora blir det for Eva.
2. Hun er den glade som ikke tar alt så seriøst.
Avslutning
Denne posten kunne selvsagt vært mye lengre, jeg har for eksempel ikke nevnt hvordan vi presenteres for Penetrator Chris, scenen for Eva drikker og kler seg for fest eller bildene vi ser helt i begynnelsen når Jonas leser fra artikkelen sin. Jeg har bare tatt med det som jeg mener bestviser hvordan skaperne av Skam lager en god historie gjennom konflikter, karakterbeskrivelser, fremdrift og motivasjon.
Kjennetegn på god historiefortelling
La meg derfor avslutte med å liste opp de punktene jeg mener er essensielle i en god historie.
- Førsteinntrykket er viktig. De første sekundene eller linjene vi ser eller leser om karakteren må gi oss et inntrykk av hvordan personen er.
- Konflikter må introduseres tidlig. I løpet av noen minutter får vi vite at
1, Eva har en historie med noen jenter.
2. Eva må slåss om oppmerksomheten til kjæresten med kameratene
3. Jonas holder noe skjult for Eva
4. Eva er har ingen venner
Disse konfliktene vil også følge Eva gjennom hele første sesong. - Selv små detaljer beskriver hvordan en person er. Ikke ignorer dem.
- En person må ha en motivasjon for å gjøre noe nytt. Husk å gi karakterene det.
- Historien må føres fremover. Hvordan skal Eva få vite om festen? Ved å introdusere to rare karakterer som forteller henne at hun må gå. Hvilken motivasjon skal disse to ha for å fortelle dette til Eva? Jo, de liker å rappe foran nye elever, eller noe.
Skam har alle kjennetegn på en god historie, og den kan fungere utmerket som et hjelpemiddel til å få unge elever til å forbedre sine fortellinger, enten de kommer til uttrykk gjennom et kamera eller et tastatur.