Hva
kategoriserer et verk som høykultur? Hva gjør et annet til
lavkultur? Hvorfor er det i hele tatt interessant å skille mellom
det folkelige og det elitistiske?
Mange
vil kanskje bli provosert av en slik diskusjon overhodet. Hvorfor
setter vi noen kunstarter høyere enn andre. Hvorfor er noen bøker
bedre, og mer åndsrike enn andre? Hvorfor blir enkelte forfattere
nektet medlemskap i forfatterforeningen, ikke på grunn av bøkene de
skriver, men på grunn av sjangeren de skriver i? Svaret er denne
inndelingen. Jeg skal i denne artikkelen forsvare denne dikotomien,
det er noe som kan kategoriseres som høykultur, annet som
lavkultur. Det er også noe som faller imellom, dette som Espen
Ytreberg (i NRK Sånn
er Livet
22/11-04) omtaler som “middelkultur”.
Det
jeg imidlertid ønsker å heve meg over er den arrogansen mange
konsumenter av Shakespeare, Mozart og Dostojevskij har ovenfor dem
som foretrekker Ingulfstad, Gaga og Brown. Lavkulturen blir ofte
foraktet av dem som foretrekker høykulturen, og de legger ikke skjul
på denne forakten. Dette er ikke min intensjon med denne artikkelen.
Så
hva er høykultur? Opera, det man på engelsk omtaler som “non-genre
fiction”,klassisk musikk, ballett, teater, kunstmaling. Hva er
lavkultur? Popmusikk, kioskromaner, dansebandmusikk, grafitti,
fjernsynsserier, “genre fiction”, kinofilm.
|
Igor Stravinsky |
Hva
er middelkultur? Verk som har visse kunstneriske kvaliteter, men som
likevel har et kommersielt preg. Kriminalromaner, rockemusikk,
TV-seriene Sopranos,
West Wing og
Rome.
Dette
er selvsagt en grusom forenkling, og jeg legger ikke skjul på at
bildet er mer komplisert enn dette. Det er noen verker som egentlig
burde kategoriseres som lavkultur, men som på grunn av sine
kunstneriske kvaliteter blir opphøyet til ett annet nivå. Ett
eksempel her er Bob Dylans poplyrikk eller scifi-romanen
Salamanderkrigen
av Karel Čapek. Denne inndelingen trenger heller ikke bety at
kvaliteten til et høykulturelt verk er høyere enn et lavkulturert
verk. Ett eksempel her er Ringenes
Herre.
Kunstnerisk er dette, slik jeg ser det, et mellomkulturelt verk.
Språklig er det ikke et mesterverk, ei heller når vi ser på
personkarakteristikker. Likevel er den en langt bedre verk enn den
gjennomsnittlige høykulturelle roman som utgis i Norge i år. Det
samme kan sies om Agatha Christies og H.P. Lovecrafts romaner. Det er
også sjangre som beveger seg fra ett nivå til ett annet, blant
annet folkedans, som i tidligere tider var folkelig, populærkultur,
men som i dag settes langt høyere.
Det
er også genrer som har verker i alle tre kategorier. Kriminalromanen
hører som regel hjemme i den middelkulturelle sjikt, litt mer
kulturelle enn Frid Ingulfstad, litt mindre enn Dag Solstad.
Imidlertid er de beste i denne genren langt på høyde med Solstad,
og gjerne over, mens de svakeste må betraktes på linje med
husmorporno. La oss likevel holde på denne inndelingen, selv om den
har enorme svakheter.
Så
hva gjør lavkultur til lavkultur til lavkultur? La oss ta
utgangspunkt i kioskromanen innen sjangeren romantikk, det som ofte
blir omtalt som “husmorporno”. Det første en merker seg er at
dette er 100% markedsstyrt, det finnes ingen statlige støttordninger
for at sikre at stemmene til overklassedøtre som blir bortført av
piratkapteiner også blir hørt. Dersom folk ønsker å lese om
nyutdannede sykepleiere som møter unger kjekke overleger blir de
nødt til å betale for dette selv. Og det gjør de til gangs. Ingen
sjanger er mer populær enn romantikkromanen.
Forleggerne
fokuserer på hva som er populært, hva som selger, de ser primært
ikke etter kunstnerisk språk, men etter salgbart språk. Vil de
tjene penger på å publisere denne boken? Gevinsten må også være
umiddelbar. De vil ikke utgi en bok som ikke vil ha potensiale til å
tjene penger før en generasjon er gått. Verket er sterkt
tidbegrenset, og har med få unntak ingen verdi ti år etter
publikasjon.
Romantikklitteraturen
er også sterkt sjangerbundet, det vil være elementer som er nødt
til å være tilstede i fortellingen for i hele tatt å kunne bli
vurdert. Dette står i opposisjon til den såkalte høykulturelle
romanen, hvor det ikke eksisterer slike regler. Ett eksempel er her
møte mellom heltinnen og den kjekke fremmede mannen. Er det tillatt
å avslutte romanen med at disse to ikke får hverandre? Bare hvis du
skriver sjangerløse romaner, det vil si, “høykultur”. I disse
er det tilllat å skrive om et mord som aldri blir oppklart, en drøm
som aldri blir realisert og et kjærlighetsforhold som aldri finner
sted. En såkalt “husmorporno” kan aldri tillate seg at noe slikt
finner sted. De er nødt til å få hverandre!
Det
må også være en rivalinne tilstede i romanen. Hun skal gjerne være
fysisk mer tiltrekkende og ha et ønske å frata heltinnen sin helt.
Hun må være mer overfladisk, og elsker helten av helt andre grunner
enn heltinnen. Rivalinnen ser gjerne på heltens overfylte lommebok,
heltinnen på hjertet. Til slutt vil imidlertid rivalinnen beseires
og helten erklærer sin hele og fulle kjærlighet til heltinnen.
Det
er heller ingen god romantikkroman uten at helten “temmes”, og
hun tvinger ham til å bli en bedre mann. Piratkapteinen blir
hederlig, rundbrenneren monogam, den emosjonelt ustabile tar tak i
sine problemer, alt på grunn av en kvinnes kjærlighet. Alle disse
elementene må inkluderes, dersom boken skal kategoriseres som god
romantikklitteratur, brudd på dem gir manus i retur fra forlaget.
Romantikksjangeren
kan slik sett fremstå som en stivnet form, og dersom en skulle
analysere hundre romaner fra ett og samme år, ville en
litteraturviter kunne sitte igjen med dette inntrykket. I det store
og hele bildet fremstår hver bok som at, som noe som ikke har noen
verdi som et enkeltstående verk, kun som en representant for en
sjanger, og det er nettopp det den er. Imidlertid er det der den har
en enorm verdi, noe vi er avhengig av for i hele tatt å ha noen
kunst. Uten disse husmorpornobøkene ville kunsten opphørt å
eksistere.
Dette
er hovedtesen i denne artikkelen, og jeg tenker å bevise den ved å
trekke inn mine hovedvitner, Tryllefløyten,
Den Guddommelige komedie, Faust og
Livet for Tsaren.
Tryllefløyten
er
en av Mozarts fremste operaer, og det som med rette kan kalles den
opera som åpnet for tyskspråklig opera. Det tyske språket var ikke
like enkelt som det italienske å benytte seg i operaen, noe som
tvang Mozart til å finne inspirasjonen annetstedsfra, og han gjorde
det i det tyske folkemusikken. Mikhail Glinka, da han førti år
senere skulle tilpasse operatradisjonen til det russiske språket,
benyttet seg også av den russiske folkmusikken.
La
Divina Commedia er
anerkjent som et av de største verker som noensinne er skrevet, og
skal en lage en definitiv liste over de fem største verker noensinne
skrevet blir det fysisk umulig å utelate Dantes fortelling. Den
Gudommelige Komedie
er definitivt høykultur. Imidlertid var ikke han den første som
reiste til helvete, dette var en populær sjanger i middelalderen. En
av de mest kjente av disse var Tundals
visjon,
utgitt i 1149. Interessant nok innrømmes det i forordet at dette
ikke er stor litteratur, at grunnen til at denne utgis er den
kulturhistoriske relevansen, og ikke den litterære.
Faust
av Goethe og Dr.
Faustus
av Marlowe trenger heller ingen større presentasjon. Dette er
kulturfiffens favorittlitteratur. Men også her finner vi en
takknemlighetsgjeld til den folkelige kultur. Legendene som utviklet
seg etter den virkelige personen Faust var på ingen måte
høykulturelle, men de ga grobunn for å skape Marlowe og Goethes
verker.
Den
russiske forfatteren Nikolaj Leskov, brukte i sine siste leveår å
omskrive gamle religiøse legende fra den ortodokse helgenboken
Prolog. Dette var likevel ikke på grunn av de kunstneriske sidene
ved verket. Som han skrev til redaktøren av Novoje
Vremja
Aleksej Suvorin i et brev 26/12-1887: “Prolog er søppel, men i
dette søppelet finnes det bilder du ikke er i stand til å tenke
ut.” Leskov likte ikke boken, det var ingen stor kunst, men den ga
ham likevel inspirasjon til å skape sine egne verker, verker som i
dag regnes som stor kunst (desverrre ingen av dem oversatt fra
russisk).
Denne
lavkulturelle inspirasjonen kan kunstnere også benytte seg av i dag.
Hva kan en forfatter lære av å lese husmorporno? Hvilken genial ide
ligger og venter på deg i den nyeste Babara Cartland-romanen? Kan
Lises kamp for å erobre Jens faktisk gi deg inspirasjon til å
fortelle din egen historie? Det kan du ikke oppdage før du du
faktisk har lest dem.
Lavkultur
og evolusjon
Mange
har sikkert biologiske forklaringer i halsen etter Eias Hjernevask,
men det jeg skriver nå må kun forstås som en illustrasjon, men nå
vi vurderer forskjeller i utviklingen av høy- og lavkultur, liker
jeg å sammenligne dette med forskjellen på evolusjon og dyreavl.
Evolusjonen forutsetter at arter utvikler seg. Arter muterer og
skaper etterhvert nye arter. Overlevelsesdyktigheten til disse nye
artene avgjøres av biotopen, det vil si det økosystemet. Dersom
arten er i stand til å overleve i det miljøet den lever i, unngå
rovdyr, skaffe næring og oppdra etterkommere til forplantningsdyktig
alder, er den en suksess. Det ligger imidlertid ingen intelligens bak
dette, det er ingen som bestemmer at èn art skal få overleve, mens
en annen skal bukke under.
Slik
er det også med lavkulturen. Det er ingen enkeltindivider som
bestemmer hvilke verk og hvilke sjangre som blir populære. Dette
gjelder også for den tidligere nevnte romantikklitteraturen.
Kvinnene (som representerer et stort flertall av leserne) har
åpenbart visse forventninger til bøkene de leser. Jeg sjokkerer vel
ingen når jeg hevder at det som ligger bak behovet for å lese dette
er kvinners ønsker om romantikk. Kvinner har visse romantiske
preferanser, og det er opp til forfatteren gjennom historien å dekke
disse. Blant annet må de:
1.
Skape en heltinne leseren kan identifisere seg med.
2.
Skape en attraktiv mannlig helt, som leseren kunne tenke seg å inngå
et forhold til.
3.
Fremstille deres romanse på en slik måte som er i tråd med
kvinners romantiske fantasi.
4.
Gi kvinner en mulighet til å drømme seg vekk.
Hva
skjer dersom forfatteren mislykkes på ett av disse punktene? Dersom
den hele tatt kommer på markedet blir den en økonomisk fiasko.
Sjangeren er ekstremt stivnet, og det vil bare være små
forandringer i formen fra roman til roman. Misforstå meg ikke.
Forfatterinnen er fri til å plassere handlingen i det victorianske
England, på en tropisk øy, i det sosialrealistiske Norge, men John,
Julio eller Jens må i alle tilfeller erklære sin kjærlighet til
heltinnen. Romance Writers of America er klar på dette punktet.
Så
hva bestemmer hva som Dette bestemmes sannsynligvis av lesernes
romantiske preferanser. Forandres disse over tid? Åpenbart. Derfor
burde lavkulturen fremstå som svært interessant for sosiologer,
spesielt dersom en merker seg trender og utviklinger. La oss tenke
oss at vi skulle oppdage at i dagens romantikklitteratur beskives
heltens ansikt først, deretter kropp i 73% av et utvalg på hundre
romaner. Imidlertid var dette i 1983 motsatt, da beskrev de mannens
kropp først i 67% av romanene, deretter ansiktet. Nå aner jeg ikke
om dette er tilfelle, ei heller om en slik utvikling ville vært
realistisk. Men ville dette sagt noe om dagens samfunn sammenlignet
med tidligere? Åpenbart.
Samtidig
vil det være interessant å sammenligne med andre litterære
markeder. Er personkarakteristikkene forskjellig fra svensk eller
dansk? Hva skiller britisk og amerikansk romantikk? Men kan ikke man
bruke såkalt finkultur til dette? Og dersom legeromanens heltinne
går fra å være sykepleier til å jobbe som lege, hva forteller det
oss om samfunnsendringer som har funnet sted? Vil det ikke være
mulig å sammenligne nominerte til Nordisk råds litteraturpris i en
komparativ analyse av de forskjellige lands sosiale forhold? Mulig,
men denne vil være langt svakere enn analysen av lavkulturen.
Grunnen til dette finner vi i høykulturens natur.
Dersom
det er evolusjon som driver lavkulturen, kan fiffens mer “høyaktige”
underholdning sammenlignes med driftsavl. På samme måten som
lavkultur, evolusjonens lover kan ikke brytes, men det er et
intelligent vesen med et mål om hva slags art en ønsker. Dagens
husdyr, eller for den slags skyld, chichuauaen, ville ikke sett
dagens lys uten personer med et mål og en evne til å forandre
biotopen for å gjøre forholdene rett for å skape disse artene.
Slik
er det også med høykulturen. Dersom opera og ballett ikke tiltrakk
seg rike sponsorer ville de hatt store problemer med å overleve og
utvikle seg. Europas kongelige og aristokrati var rundhåndet med
midler, ansatte egne orkestre og støttet unge kunstnere. På det
frie markedet, hvor det eneste en kunne overleve på var
bilettintekter ville vel heller folk flest besøkt musikken på en
ølhall fremfor å oppleve en av Mozarts operaer.
Av
samme grunn eksisterer innkjøpsordningen av norsk kunstlitteratur i
dag. Biotopen er for hard for denne litteraturen å overleve av seg
selv. Imidlertid er en slik litteratur like ønskelig for
kultureliten som minihunder er for hollywooddivaer. Det litterære
økosystem forandres for å gjøre denne romanen overlevelsesdyktig.
Og dette er grunnen til at lavkulturen gir et sannere bilde av
samtiden enn høykulturen. Forleggerne og konsertarrangørene gir
ikke folk det de bør ha, derimot det de vil ha.
Nå
har jeg muligens hisset på meg både biologer og agronomer for min
reduksjonistiske behandling av deres fagfelter. La ingen tro at jeg
gir noe annet en svært overfladisk beskrivelse av både avl og
evolusjon.
Så
hva er min konklusjon?
Når
det gjelder kulturpolitikk er alltid dette noe som kan sies mye om.
Basert på min ovennevnte analyse konkluderer jeg følgende.
1.
At den såkalte lavkulturen ikke bør subsidieres nevneverdig.
2.
At kultureliten i større grad bør omfavne lavkulturen, studere den,
trekke ut det beste fra den og skape ny kunst.
3.
At det må bli slutt på å kaste FrP-beskyldninger etter folk som
kritiserer norsk kulturpolitikk.
Lavkultur
skal i liten grad subsidieres, verken av det offentlige eller av
private, rike investorer. De siste står selvsagt fritt til å bruke
sine private midler slik de vil, men de må forstå at de ikke bidrar
til å forbedre kunsten. Basert på hva som nettopp ble sagt vil
eksempelvis en økonomisk støtte til dansebandmusikk være en
faustiansk handel som verken kulturen eller de som liker denne
musikkformen kan akseptere. En kulturstøtte til aldri være gratis,
de vil sette krav til kvalitet og sponsorer vil formulere sine
ønsker. Jeg er ikke sikker på at dette vil være til
dansebandtilhengernes beste. Og samtidig vil det etableres et nytt
skille innen denne sjangeren, den opphøyde, kulturelle siden og den
folkelige. “Er de folkelige Ole Ivars så mye dårligere enn den
mer høykulturelle Jenny Jensen?” Og vips har en etablert en ny
kulturdebatt, denne gangen internt i dansebandmiljøet.
Det
må bli slutt på den nedlatenhet som eksisterer mot mer folkelige
kunstformer. Dette burde være unødvendig å påpeke, men det burde
være unødvendig for kulturfiffen å fortelle hvor dumme folk er
som leser andre bøker enn dem som blir nominert til Nordisk Råds
Literaturpris. Johny Halberg burde holde seg for god til å fortelle
hvor dårlig Anne B. Ragdes bøker er, noe han gjorde i Dagbladet
17/8-2007. Hvorfor elskere av klassisk er så usikre på sin egen
musikksmak at de må fortelle dem som hører på listepop at deres er
mindre forfinet er også et mysterium.
Det
må bli slutt å kaste beskyldninger om FrP-sympatier dersom en
kritiserer norsk kulturpolitikk. Dette er bare en billig måte kvele
kritikk på, og man fremstår som nyttige idioter for, nettopp, FrP.
Først beskylder en folk for å mangle kunstnerisk sans, deretter
viser man at det er ett parti som disse kulturbøllene misliker.
Deretter forstår en ikke hvorfor flere og flere støtter opp om
dette partiet, noe som igjen skaper flere nedlatende bemerkninger om
folks intelligens, som på nytt øker antallet stemmer. Jeg lurer på
hvem som er idioten.
Man
må ta høyde for at lavkulturen eksisterer, å innse at de
representerer en stemme i samfunnet. Man må ikke betrakte folks
kulturelle preferanser som stupide eller formulere forskjellige
kulturelle konspirasjonsteorier for å forklare dem. Mennesker liker
ikke listepop fordi noen sleske kapitalister presser på dem
kulturelle uttrykk de ikke egentlig ønsker for å tjene penger. Det
er vel mer sannsynlig at det er motsatt preferansene eksisterer og
«kapitalistene» gir folk det de egentlig vil ha.
Samtidig
må en begynne å snakke om de kunstformer en til nå har totalt har
ignorert. I følge tall fra Romance Writers of America er hver tredje
skjønnlitterære bok som utgis en romantikkroman. Åpenbart har
dette en enorm påvirkning på kvinner, det gir en uhyre interessant
innsikt i kvinners romantiske fantasier og det er en viktig brikke
for å forstå vårt samfunn og vår samtid. Så hva sier akademikere
om husmorporno?
Ingenting.
Søk på internett, søk i akademiske journaler, søk på
universitetsbiblioteker, du finner ingenting. Akademikere over hele
kloden går rundt og later som om hver tredje bok som trykkes ikke
eksisterer, som om dette ikke er et fenomen det er verdt å undersøke
nærmere. Lavkultur skal helst ikke snakkes om. Og det er dette som
er det største problemet med tilnærmingen til lavkulturen. Enten
skal den brukes til å betrakte samfunnets degenerajon, ellers skal
den ignoreres.