torsdag 2. februar 2012

MLM - hold deg unna


Drømmen om raske penger
Jeg har skrevet om dette tidligere på skepsisforumet, og har samtidig hatt en kronikk i Bergen Tidende.




Hvem har ikke opplevd dette? En gammel kamerat som du ikke har snakket med på mange år ringer og lurer på hvordan det går. Glad over den uventede telefonsamtalen forteller du om livet ditt, han forteller om sitt og inviterer deg på en kopp kaffe.  Du takker ja, smigret over at han har husket deg etter alle disse årene. Imidlertid, når dere møtes er det klart at det ikke var for å mimre at din gamle bekjent kontaktet deg. Han har i stedet en fantastisk forretningsmulighet å fortelle om, en mulighet til å tjene millioner på kort tid. Alt du trenger å gjøre er å betale en lite beløp på noen tusen kroner og fremtiden din vil være sikret. Og det du trodde var en hyggelig samtale med en gammel venn har blitt en ubehagelig opplevelse. Du blir forsøkt rekruttert inn i et nettverksbedrift.

Det foregår et paradigmeskifte innen forretningsverden, blir det hevdet. Den gamle måten føre forretninger på er avlegs. Adam Smith må forkastes, Keynes likeså, ja faktisk de fleste økonomiske prinsipper som det blir undervist i på økonomiske høyskoler vil ikke gi deg den rikdommen du så sårt trenger og fortjener. Nå teller kun den nye markedsføringen. Nå er vi i Nettverkmarkedsføringens tidsalder.

I følge tradisjonell økonomiforståelse, det man lærer på BI, på NHH og på forskjellige økonomiskoler rundt omkring i verden er det mye som nå er avlegs. Ikke ulikt konspirasjonsteoretikere, naturmedisinere og kreasjonister kaster også MLMere vrak på århundrers kumulative forskning. Nettverkeren kaster forkaster økonomisk forskning som forklarer hvordan verdier genereres, de avviser sosiologiske studier av maktforhold i samfunnet og alt som er skrevet om fattigdomsproblemer havner på samme sted.

All denne forskningen er skapt for å undertrykke mennesket, et forsøk på å fortelle det at det er bundet av samfunnets regler og må forholde seg til disse. Mennesket skal finne seg en jobb, holde på denne til pensjonsalderen. Det er er først med nettverkmarkedsføringen at forløsningen fra denne grusomme skjebnen kommer til menneskeheten.

Om det bare hadde vært så flott....

Skeptikere har som regel tre hovedområder de retter inn sitt fokus, mot pseudovitenskap (kreasjonisme), pseudomedisin (homeopati, naturmedisin) og pseudohistorie (konspirasjonsteorier, holocaustfornektelse, moon hoax). Det er ikke noe galt i dette, men jeg mener også at man i større grad må engasjere seg i kampen mot pseudoøkonomi. MLM er pseudoøkonomi.


Nettverksmarkedsføring som alternativ kapitalisme
Det blir ikke undervist ikke i nettverksmarkedsføring på BI eller NHH Ett raskt søk på nhh.no og bi.no viser at dette i praksis er et ikke-tema på diss skolene. Dersom dette virkelig er Den Nye Måten å drive forretninger på, hvorfor undervises ikke dette om på de økonomiske høyskolene? Liker ikke disse å tjene penger? Faktisk er den eneste omtalen negativ. Amanuensis Gorm Kunøe omtaler MLM som “keiserens nye klær” og advarer mennesker mot å bli medlemmer.

De sekteriske trekkene ved nettverksselskaper
Steven Hassan, tidligere medlem av Moon-sekten og nå terapeut som bedriver såkalt “cult deprogramming” (sjekk nettsiden hans og se videoene) kategoriserer disse firmaene som sekteriske. Dette blir også bekreftet av tidligere medlemmer som har fortalt sin historie i etterkant. Professor Steven Butterfield, i boken Amway, the cult of free enterprise, forteller om tankekontroll og maktmisbruk. Han oppnådde å få over seksti personer under seg i sin “downline” før han brøt ut og fortalte sin historie, og likhetene mellom Amway og sekter er enorme. Eric Scheibeler i Merchants of Deception bekrefter det samme. Alle de klassiske kjennetegnene på en sekt er tilstede i nettverksselskapene.

Utopia
For det første, i rekrutteringen blir man lokket med store pengesummer, men får høre historer om mennesker som har pensjonert seg i tjueårene med millioninntekt og lever mesteparten av tiden på yachten eller på en strand. De har kommet til et punkt hvor de ikke lenger har noen økonomiske problemer. Det vil heller ikke bli et problem med at en mister kontakten med barna eller ektefellen, en trenger ikke lenger tilbringe lange dager på jobben.

Den potensielle konventitten blir forespeilet en totalt urealistisk inntekt etter noen få måneder i firmaet, en lønn som kanskje så lite som en promille kommer til tjene, ofte mindre. I praksis er det under 0.1% som klarer å bli rike av dette, og de som har oppnådd dette kom inn helt i begynnelsen.

En dikotomisk inndeling av verden
Innen MLM har man også et klart skille mellom de som er inne og de som er ute.
Menneskeheten kan, i følge MLMeren, deles inn i to grupper. På den ene siden har vi folk flest. Dette er lønnsarbeidere, de som arbeider for andre mennesker, de som ikke har ambisjoner i livet utenom å motta en månedtlig lønnslipp og å få med seg det siste nye i den såpeserien de følger med på. Disse er med i “rotteracet”, den stadige kampen for å få lønningen til å strekke fra  
Disse er fulle av negativitet, de mangler retning og lever ikke opp til potensiale.

Den andre gruppen har forlatt dette forferdelige livet, det er de få utvalgte som har sett lyset. Dette er mennesker med ambisjoner og drømmer, mennesker som har satt seg et klart mål om økonomisk uavhengighet og som aktivt jobber mot dette målet. 

Man kan til tider være svært nedlatende mot den siste gruppen, og flere kan fortelle om MLMeren som blir støtt av at man takker nei. Noen velger å bryte med venner som ikke ønsker benytte seg av denne fantastiske forretningsmuligheten, men andre vitnemål forteller om MLMere som har trukket disse frem som eksempler på ugudelige mennesker som bør unngås.  Butterfield forteller også at det ble anbefalt å bryte kontakten med mennesker som ikke ønsket å hjelpe deg å bli rik. Hvorfor holde kontakt med slike mennesker, kunne hans upline argumentere? Siden de ikke ønsket å bli med var det åpenbart ikke dine virkelige venner!

Tankekontroll og autoritetsdyrkelse
Av alle bøkene som jeg har lest av tidligere insidere går dette igjen i hver av dem. Du må ikke tenke negativt! Hvorfor skal du tenke negativt, fører det deg mot målet ditt om økonomisk uavhengihet? Skal du lykkes med dette må livet og tankene enretttes mot fremtidsdrømmen om et liv i frihet.
 Hobbyer og fritidssysler som ikke fører deg mot målet må kuttes ut. Alt må rettes inn mot det ene målet, finansiell uavhengighet og et liv med strandliv og parasolldrinker. Fjernsynet må fjernes, hvorfor se på serier når du heller kan møte nye potensielle distibutører?

Tett knyttet opp mot dette er den autoritetsdyrkelsen som eksisterer i MLMmiljøet. Ikke still spørsmål til din “upline”, de er der kun for å hjelpe deg, og de kjenner bedre enn deg hva som fungerer og ikke. Kritiske tanker måtte heller ikke formidles nedover i systemet, dette kunne hindre medlemmene i rekruttere nye distributører. Ledelsen har heller ikke noe problem med å utnytte sin downline som gratis arbeidskraft. Eric Scheibeler forteller at han kunne bli tilkalt for  vaske bilen eller å kjøre ærender for sin overordnede.

Ørjan Sæle, en av de mest profilerte MLMerne i Norge

Det kom også et krav om at alle skulle delta på forskjellige seminarer, unnskyldninger om at en ikke fikk barnevakt eller at det var for dyrt ble forkastet. Flere ganger i måneden ble en sterkt oppfordret (beordret) til å kjøpe både bøker og motivasjonsCDer og minst en gang i måneden er det forventet at en skal delta på dyre seminarer. Dersom en nekter å kjøpe, eller en ikke får solgt nok til de som er under deg vil du bli straffet ved at de overordnede truer med å kutte deg ut. Dårlige salg vil også bli sett på som latskap, lite motivasjon eller negativitet.

97% mislykkes.
Tallet er fra Steven Butterfield som observerte at selskapet Amway i 1980 Annual Report rapporterte om 750 000 distributører (laveste nivå) og at det året etterpå kunne oppvise et tall på en million, noe som var den største veksten selskapet hadde opplevd. I samme journal kunne en også avsløre at antall nye direktedistributører (første steg på pyramiden, ga ca. 1500$ i måneden) kun var på 6433. Det vil si at i et toppår oppnådde kun 2.57% å bli direktedistributører. Å stige enda høyere var enda vanskeligere. Bare 120 oppnådde diamantdistributørstatus eller høyere (50 000+$ i året), det vil si 0,041%. Og har man ikke tatt med de som begynte og sluttet i løpet av samme år. Tallet er sannsynligvis langt lavere. (Butterfield 1985 :134)

Dårlige produkter
For en tid tilbake ble jeg forsøkt rektruttert til en Nature’s Own, hvor jeg skulle bli distributør av forskjellige renholdsprodukter. Jeg måtte først gjøre et innkjøp på 2-3000 kroner av forskjellige, deretter måtte jeg kjøpe nye produkter hver måned for over 600 kroner. Dette skulle jeg så selge videre, men som hun argumenterte “jeg kunne egentlig bruke dette selv, for du bruker vel så mye i måneden uansett”.

Gjør jeg det? La oss anta at en flaske shampoo/ oppvaskmiddel/ gulvsåpe koster i snitt 30 kroner. Det betyr at jeg i løpet av tre dager har brukt opp to produkter. Nå skal jeg ikke uttale meg om hennes hushold, men så skitten er verken jeg, huset eller oppvasken min. Og dette er også problemet med MLM, profduktene er dårlige og dyre.

Et annet MLMfirma er ACN, som selger videotelefoner og mobil- og fasttelefonabonnement. Når det gjelder videotelefoner er jeg ikke så siker på om det i hele tatt er et marked for det. Ingen av de store telefonprodusentene ser ut til å ha sett potensialet for dette, spesielt med tanke på at Skype kan lastes ned og brukes gratis. Og dersom en ikke har fått seg ny hårfrisyre eller nettopp blitt foredre ser jeg ingen grunn til å se de jeg snakker med. Når det gjelder tellerskrittene deres avslører et raskt søk på DinSides utmerkede kalkulator at et ACNabonnement er over 3000 kroner dyrere enn den billigste konkurrenten.

Noni er et tredje, et firma Asbjørn Dyrendal har gått i sømmene tidligere på bloggen, så jeg skal ikke gjenta det her. Det finnes også andre firmaer som lover mer enn da kan holde, de kan jeg eventuelt komme tilbake til senere.

Det er en uskrevet regel innen næringslivet at bedrifter som ikke kan konkurrere på pris eller kvalitet vil gå under. Denne regelen ser på magisk vis å ikke gjelde for MLMbedrifter. Det er veldig få som virkelig kan konkurrere på det frie markedet og hadde de ikke hjernevasket sine kunder med drømmer om rikdom og frihet hadde de gått under for lenge siden.

Det er få ting som gjør meg så provosert som multi level marketing, spesielt ille er det å sitte på rekrutteringsmøte med mennesker du bare ønsker alt godt rote seg opp i dette. De kommer til å bli skuffet, de kommer til å kaste bort masse penger og de kommer også muligens til å kutte kontakten med venner og bekjente. Jeg har lyst til å bruke mer tid på dette og jobbe med belyse dette feltet i tiden fremover, og jeg mener som sagt at dette er noe som skeptikere bør begynne å engasjere seg i.



Anbefalt litteratur

Den generelle innføringen i MLM, hva som gjør det til en umulig forretningsform, og hvorfor du bør styre unna.

Skrevet av en professor i engelsk som opplevde relativ suksess med firmaet Amway.

Oppnådde å komme langt lengre opp i systemet enn de aller fleste, likevel ble han aldri rik. En skremmende avsløring av Amway. Den ligger gratis på nettet, men er du snill så kjøper du den av ham.


4 kommentarer:

  1. Kjetil Hope, du må være en av de største idiotene som finnes på denne kloden.

    SvarSlett
  2. Takk takk, jeg blir alltid glad for gode argumenter fra mennesker som står frem med fullt navn.

    SvarSlett
  3. Flott artikkel! Likte dei ironiske avsnitta. Har no bestilt boka til Stephen Butterfield. Kan bli interessant.

    Kjenner du forresten til større eller mindre undersøkjingar blant distributørar i ulike firma? Til dømes om det er gjort ei spørjeundersøkjing om hovudmotivasjon til kjøp av produkt. Vil tru dei fleste kjøper pga mulegheita til å tene pengar, ikkje fordi dei vil ha produkt.

    Anbefalar for øvrig å lese litt av Jon M Taylor på www.mlm-thetruth.com.

    SvarSlett
  4. Takk for det.
    Kjenner såvidt til nettsiden du nevner, men det er nok vanskelig med kvantitative undersøkelser av folks motivasjon. Imidlertid vil du merke at de snakker mye mer om forretningsmuligheten enn produktene på en salgspitch. Grunnen til dette er at trolig er det ingen MLM-produkter som kan konkurrere med de på det åpne markedet, enten på pris eller kvalitet.

    SvarSlett

Dikt - så mange spørsmål

 da tidemand og gude malte brudeferden i hardanger hadde de lest avisen hadde de lest om gutten som løp over gangbruen drep denne negeren ro...

Populære innlegg