onsdag 7. januar 2015

Hvordan forhindre ledende meningsmålinger

Nylig fikk Anders Folkestad og UNIO kritikk for en undersøkelse hvor det viser seg at to av tre nordmenn er tilhenger av økte skatter. Man trenger ikke lang tid for å se at denne undersøkelsen er slett håndverk, og det er ingen tvil om at både Reform og UNIO har bevisst villedet både respondenter og media.

Dette ga meg imidlertid en ide til hvordan man løse dette, uten at det trenger å koste noe eller at det blir spesielt tidkrevende.

Første steg: Finn den motsatte organisasjonen
Alle organisasjoner som bestiller spørreundersøkelser må først finne seg en eller flere organisasjoner som representerer motsatt syn. LO vil kontakte NHO, Human-Etisk Forbund vil avtale med Den Norske Kirke, Arbeiderpartiet vil finne sammen med Høyre og så videre.

Andre steg: Opprette en egen epostadresse for undersøkelser hvor man godkjenner motpartens meningsmåling
La oss si at Civita ønsker å gjennomføre en undersøkelse om bedriftsbeskatningen i Norge. De setter seg så ned og tenker ut hvilken av organisasjonene de har avtale med som representerer motparten i dette spørsmålet. De kommer frem til at det i dette tilfellet er det Agenda. Da mailes spørsmålene til Agendas epostadresse for slike spørsmål. Agenda har da en uke til å besvare eposten.

De kan enten svare at de ikke har noe å utsette eller de kan reformulere spørsmålene dersom de mener at formuleringen er ledende. Civita kan i så fall svare og man kommer til slutt frem til enighet.

All korrespondanse må legges ved.

Tredje steg: Gjennomfør undersøkelse
Civita gjennomfører og publiserer undersøkelsen og legger til følgende tekst:
Spørsmål og svaralternativ godkjent av Agenda.


Så hva ville man oppnådd med en slik ordning? Vi ville for det første eliminert problemet med ledende spørsmål i undersøkelser. Journalister vil kunne spørre hvem som har godkjent formuleringene, og er svaret "ingen", vil selvsagt det naturlige oppfølgingsspørsmålet være: "hvorfor ikke?"

Samtidig vil man med en slik ordning tvinge organisasjoner til å publisere undersøkelser som ikke gir det svaret man ønsker. I det ovennevnte eksempelet kunne for eksempel Agenda etter en tid kontakte Civita og spørre hva som skjedde med undersøkelsen. Det vil ikke seg bra ut om man utfører en meningsmåling og ikke offentliggjør resultatet.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Dikt - så mange spørsmål

 da tidemand og gude malte brudeferden i hardanger hadde de lest avisen hadde de lest om gutten som løp over gangbruen drep denne negeren ro...

Populære innlegg