mandag 15. oktober 2012

For mennesker som ønsker å bli kultursnobber

Jeg la tidligere denne listen ut på Bokelskere, men tenkte at det sikkert var lesere av bloggen min som også er interessert. Dette er for dem som vil kunne henvise til Russerne og dermed øyeblikkelig få et intellektuelt overtak på sin motdebattant. Personlig har jeg merket meg at å ha lest "russerne" gir kred, du er liksom litt ekstra reflektert om du henviser til dem. Det er som å henvise til "fransk filosofi".

Men nå er du selvsagt en opptatt person, og du har ikke tid til å sette deg inn i de russiske mursteiner. Fatt mot, her kommer en liste over gode, korte verker av Fjodor, Lev og de andre. (Og mens vi er inne på det, du får mye mer kred om du sier Ljef TalstOj, ikke Leo TOlstoj).

Den første kjærligheten
av Ivan Turgenev

En naiv, enkel gutt i møtet med den første forelskelsen. En jente som elsker å kontrollere eldre menn. Og en mann hun er villig til å gå i døden for. Fantastisk novella. Ca 50 sider, hvis jeg ikke husker feil. (Den finnes på norsk, men den ble utgitt i en novellesamling som inkluderte flere forfattere).


Opptegnelser fra et kjellerdyp
av Fjodor Dostojevskij
En av D.s mest fascinerende karakterer, uten at du må tvinge deg gjennom 900 sider. Rundt 100.


Kappen
av Nikolaj Gogol
Russlands mest berømte fortelling. Morsom og dyp. Hva symboliserer kappen? Drømmer? En kvinne? Pubertet? Les og fortell meg. Under 100 sider.




Ivan Iljitsj' død
av Lev Tolstoj
Verdens beste kortroman. Hvis det var en vanskelig å forstå, kan jeg gjerne gjenta den.
DETTE ER VERDENS BESTE KORTROMAN.

Handler om døden. Denne er du rett og slett nødt til å lese. Du har ikke noe valg. Jeg lånte den til min mor, hun tipset far om det, og han ville gjerne at en grandtante skulle lese den. Dette er en fantastisk bok.


Dobbeltgjengeren
av Fjodor Dostojevskij
Dostojevskijs nest beste kortroman. 100 sider og vips er du blant kulturfiffen;-) Les.

Hundehjertet- en uhyrlig historie
av Mikhail Bulgakov

Er du for lat til å lese Mesteren og Margarita (skam deg!), men likevel vil skryte på deg Bulgakov? Fortvil ikke, han skrev også en fantastisk kortroman i samme stil som ovennevnte mesterverk. En hund blir skapt om til et menneske og blir den mest entusiastiske tilhengeren av Sovjetsystemet.




Revisoren og utvalgte fortellinger
av Nikolaj Gogol
Hysterisk forviklingskomedie. Les.

Spardame
av Aleksander Sergejevitsj Pusjkin
Finnes også på norsk. Russlands Wergeland, skrev også flotte noveller.


I tillegg til dette anbefales novellene til Tolstoj og Tsjekhov.

Leser du disse kan du sitte med hevet hode når temaet streifer innom de mer dype sider av den menneskelige erfaring. God lesning.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Dikt - så mange spørsmål

 da tidemand og gude malte brudeferden i hardanger hadde de lest avisen hadde de lest om gutten som løp over gangbruen drep denne negeren ro...

Populære innlegg