fredag 16. april 2021

Tangramfigurer i undervisningen

For noen år siden fikk jeg tilsendt en lenke til en video om en lærer som hadde laget et slags puslespill, hvor elevene skulle sette sammen begreper i et slags puslespill. Jeg finner ikke lenken nå, men dette var noe som inspirerte meg, og noe jeg ønsket å videreutvikle.


Det fungerer som følger: Elevene deles inn i grupper og får utdelt noen papirbiter. Disse skal de så sette sammen til en figur. Bitene passer sammen som puslespillbiter, hvor en side bare passer sammen med en annen side. Læreren må klippe litt på forhånd, men det bør ikke ta mange minuttene.

Du kan bruke figurene til alt som har en fasit, alt fra første klasse på barneskolen til tredje på videregående. Dette kan også være et alternativ til Kahoot. Samtidig kan dette brukes i festlige anledninger. Skriv et navn på ene siden, og litt fakta om vedkommende på andre, og del inn i grupper.


11 maler med og uten tekst.



Noen eksempler på ferdigutfylte figurer:

Litterære begreper - pyramide 





Antikkens Hellas - Svane






Islam - Svane 








Jødedom - Rakett





Brøk og prosent - fly













Ønsker du å lage dine egne, kan du finne dem her.

Jeg ber deg bare om at du laster opp det ferdige resultatet hvis du bruker det. Legger du inn tyske gloser i bjørnen, flott, del det med andre. Legger du inn formler i kjemifaget, legg det ut på internett. Dersom du finner noe du kan bruke disse til, la andre få tilgang til dem. Det er flere nettsider hvor du kan laste opp, og jeg håper du vil dele det du lager.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Dikt - så mange spørsmål

 da tidemand og gude malte brudeferden i hardanger hadde de lest avisen hadde de lest om gutten som løp over gangbruen drep denne negeren ro...

Populære innlegg