lørdag 1. juni 2013

Hyllest til fornuftens fanebærer - Anne Vedø

Trykk her for flere hyllester.

Mange mennesker i Norge samles ofte til en øl og hyggelig samtale på en pub på et arrangement kalt Skeptikere på Puben. Dette begynte i Oslo, men det har spredt seg til Trondheim og andre byer, blant annet Bergen og Bodø.

Da må det innrømmes at det nesten er skamfullt at jeg har ventet så lenge med å hylle arrangementets inititativstager, Anne Vedø. Jeg har bare møtt Anne ved et par anledninger, alle ganger har vært like hyggelige. Vi er takknmelige for at du tok inititativ til å samle øl- og kunnskapstørste mennesker.

Eller som Marit Simonsen så treffende formulerer det:
Anne Vedø er damen som startet det som nesten har startet alt av skeptisk aktivitet her i landet. Våren 2009 tok hun initiativ til Skeptikertreff etter modell fra utlandet. Gjennom de månedlige treffene hun inviterte til og fikk publisert, har mange fått gode skeptikervenner og startet andre prosjekter som følge. (Både Kritisk Masse, Saltklypa og gjenopplivningen av Skepsis har hatt en kjerne fra treffene.) Skeptikermiljøet i Oslo kretser rundt treffene fremdeles. Hun har vært en stødig og vennlig vertinne.
Kristin Carlsson vil legge til:
Jeg har alltid hatt inntrykk av Anne som en person som stiller opp og er med på ting, og hun er alltid blid, behagelig og imøtekommende når jeg treffer på henne. Hun var en av ildsjelene bak skeptikertreffene i Oslo, som skulle utvikle seg til å bli Skeptikere på puben, og er dermed en av årsakene til at grasrot-skeptikermiljøet i Oslo holdes i live idag.



Foto er fra Facebook, jeg ville ikke be om tillatelse, siden han da ville få vite om dette på forhånd. Om bildet ønskes fjernet vil jeg selvsagt gjøre det.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Dikt - så mange spørsmål

 da tidemand og gude malte brudeferden i hardanger hadde de lest avisen hadde de lest om gutten som løp over gangbruen drep denne negeren ro...

Populære innlegg