søndag 23. desember 2012

Turistföreningens Reshandbok


Del 1 Helsingfors jämte Omgivningar

Jeg var nylig på Deichmanske bibliotek og kom over endel bøker som biblioteket hadde bestemt seg for å selge ett par av bøkene som ingen tydeligvis leste lenger. De fleste bøkene var gamle, de fleste var fra syttitallet eller tidligere, men det var også en roman fra 2008. Alle kostet en tikrone. Jeg vurdere å kjøpe denne fire år gamle boken, men slo det fra meg, siden biblioteket allerede hadde bestemt seg for å kvitte seg med den kunne den umulig være leseverdig.



Da jeg gikk gjennom bøkene fikk jeg den samme følelsen jeg hadde hatt da jeg hjalp til med å rydde i min bestemors bøker i kjelleren hennes. Det var bøker som ikke var blitt lest på lenge, mest sannsynlig av noen i hele verden. De fleste bøker er forgjengelige, bøkene som befant seg hos min bestemor og på biblioteket var glemte bøker. De var fortrengt av andre, nyere bøker, og ble ikke lenger lest. De fleste som er på salg på biblioteket vil garantert ikke bli solgt, og snart vil det være som om de aldri hadde blitt skrevet. Alt arbeidet som var lagt inn i dem ville gå tapt.

Det var da jeg bestemte meg for å gi en av bøkene en siste omtale før den forsvant inn i glemselen. Jeg kikket på utgivelsesdatoen og stoppet til slutt opp ved et tobindsverk utgitt av den finske turistforeningen. Boken består av femten hefter som hver tar for seg en del av staten som tre år tidligere fikk sin frihet. Første del omhandler Helsingfors og de omkringliggende områdene.


Helsingfors

Det er to måter å komme til Helsingfors på. Den første er bantåg hvor du ankommer jernbanestasjonen, bygget året før og tegnet av arkitekten Eliel Saarinen. Der finner du både restuarant, og avis og bokhandel. Videre derfra kan du reise med hestedrosje eller automobil. Det finnes til og med både telefon og telegraf på stasjonen, og trenger du å barbere deg, kan du til og med gjøre det. Og trenger du hjelp til med bagasjen din kan også det skaffes.

Alternativt kan du ankomme Helsingfors sjøveien, de største båtene ankommer Södra Hamn, og der vil det også stå både kusker og automobiler fra de største hotellene.

Det finnes flere hoteller og pensjonater, her vil jeg kun liste opp ett par av dem. Blant annet kan du ta inn på Brändö Strandhotell, der har de 40 rom, og de har utsikt over havet ved Sveaborg. Hotel Continental har 11 enklere rom, vi du bestille kan du ringe tlf: 46 09. Av pensjonatene kan nevnes Ahlquist, der er det fem rom, og du bestiller på tlf: 52 56.

Av restauranter anbefales Alphyddan, flott plassert ved Djurgården eller Angleterre i Regeringsgatan 14. Imidlertid finnes også mange Kafeer, matsalar og folkkök. Det finnes også en god del vattenbutiker, hvor du kjøper läskdrycker om sommeren. Det finnes også endel kabinetter, blant annet i Alexanderg. 46, og endel skoputsare. Avgiften er 1,. Det finnes også endel rakstugor og frisérsalonger.

Det finnes også endel automobilstationer, blant annet på salutorget. Avgiften for reise med firhjulet taxameter- automobil for 1-2 personer innenfor byen  er 2,70 mk for 125 meter og deretter 10 p:i for hver påbegynt veilengde på 40 meter. I utkanten og om natten er det 2:70 for 100 meter pluss 10 p:i for hver påbegynte 33 meter. Ett barn under 10 år følger gratis og gods over 25 kg regnes som en person. For venting over 4 minutter legges det til en avgift på 20 p:i for hver 2 minutter.

Byens banker er åpne fra 10 til halv 4, på lørdager fra 10 til 2. Finlands Bank befinner seg i Nikolaigatan 8, Fastinghetsgatan i Skillnadsgatan 13. Postens hovedkontor er i Nikolaigatan 6, her kan du sende post eller kjøpe frimerker fra klokken 8 til 19. Skal du sende post med nattoget må dette leveres inn før fem på ettermiddagen. Å sende et brev koster 40 p, et postkort 20. Telegrafen befinner seg på sentralstasjonen. Hvis du vil sjekke ut de lokale teatrene eller biografene anbefales det at du sjekker i dagsavisen.

Helsingfors har mange idrettslag og mange mulighet til selv å utøve dette. Gå gjerne på skøyter på Skridskoklubbens bana på Norra Hamnen eller på Tölö. Om sommeren kan du sjekke ut Nyländska Jaktklubben eller Helsingfors segelsällskap eller Arbetarnas Segelklubb.

Gode promenadeplatser er Begravningsplatserna, Brunnsparken eller Brändö.

Der har jeg gjort min del og boken kan dø med verdighet.

1 kommentar:

  1. Det var en fin tanke. Altfor mange bøker dør uten at noen skriver om dem.

    SvarSlett

Dikt - så mange spørsmål

 da tidemand og gude malte brudeferden i hardanger hadde de lest avisen hadde de lest om gutten som løp over gangbruen drep denne negeren ro...

Populære innlegg