fredag 21. desember 2012

Hyllest til fornuftens fanebærere, del 4


Erik Tunstad
Darwinboken var en nytelse, og han er også en veldig dyktig foredragsholder. Jeg har bare snakket med ham en gang, derimot har jeg hatt gleden av å lese hans glimrende tekster. Erik er dyktig forfatter og en god foredragsholder, og han er også blant de mer aktive i media. Kommer det ut tullete bøker er Erik på forfatteren som en klegg, nå sist i forbindelse med Markus Lindholms antroposofievolusjonære bok.

Som tidligere fagredaktør av forskning.no har han også bidratt til å holde tabloidpressens journalister i øret når de tenker mer på opplag enn på fakta.Vi gleder oss til hva Eriks penn i fremtiden vil gi oss av intellektuell stimuli.

Mona Hide Klausen
Min medredaktør har blitt leder av Skepsis nå, og har av samme grunn havnet i alternativistenes søkelys. Jeg møtte henne første gang gjennom en krangel på et forum, men senere begynte vi å lage bok sammen og så satt vi i styre sammen.

Hun skriver flott og hun er ikke minst veldig hyggelig å prate med. Og så må vi ikke glemme den ordenen hun har på det engasjerer seg i. Det har vært hyggelig å samarbeide med deg, og jeg ønsker henne en fortreffelig jul.


Steinar Madsen
Jeg har aldri møtt Steinar, men da jeg sendte mail til Legemiddeltilsynet og forhøre meg om det var noen som ville bidra til den nye skepsisboken meldte Madsen seg. Det var overveldende. Han gjør en viktig jobb som opplyser og har også gått i debatt med presidenten og riksklovnen i republikken Tøiseland.

Han er både en utmerket debattant og en dyktig skribent, og jeg håper han fortsatt vil kjempe en viktig kamp for skolemedisin og nødvendigheten av vaksinering.


Karsten Eig
Karsten liker ikke kreasjonister, og jeg vil tippe at de heller ikke er så glad i ham. Da vi trengte en til å skrive om nettopp dem og dere rare hypoteser er jeg veldig glad for at vi endte opp med Karsten som forfatter. Han har en klarhet i språket og et kunnskapsnivå mange av oss misunner. Når vi to har skrevet om samme tema, enten det er tullete postmodernister eller enda mer tullete kreasjonister har han som regel hatt de beste argumentene. Karsten, sjekk neste gang med meg først om du planlegger å skrive noe, holder jeg på med samme tema blir jeg glad om du dropper de beste argumentene.

Lars Gule
Lars er ekstremisteksperten i HEF som ikke er redd for å tale forbundet imot. Jeg har hatt gleden av å møte ham ett par ganger og det er alltid like hyggelig. Han hjalp også til da jeg holdt foredrag og en konspirasjonsteoretiker brøt inn og argumenterte for at ingen fly traff tvillingtårnene i 2001. Lars er en viktig og den siste boken hans er på leselisten for 2013.

Lars er en av dem jeg har visst om i mange år, men som jeg fikk anledning til å hilse på for første gang i vår. Han har ofte vært en av de som har blitt intervjuet når media trenger en fornuftig kommentar til en eller annen rasjonalitetshemmet person.


Kristian Bjørkelo
Kristian kan kritiseres for en ting, han har ikke skjønt at det er selunger og ikke pandaer som representerer den største faren for menneskeheten. Ellers er den gale mullah en kjernekar og er også en av de største fanebærerne for kritisk tenkning her til lands. Enten temaet er konspirasjonsteorier, fascisme, høyreekstemisme, netthat, Kristian er mannen du bør kontakte. Han besitter mye kunnskap, kunnskap som forhåpentligvis fører ham til en doktorgrad med tid og stunder.

Ellers ser det ut til at alt jeg har lyst til å lære noe om holder Kristian allerede foredrag om. Når man ser alt han skriver om kan man rett og slett ikke unngå å bli imponert. Glemte jeg noe nå? Jepp, han er veldig morsom. Les bloggen hans.

Shoaib Sultan
Det er mange som ikke liker muslimer i Norge for tiden, men Shoaib er en av dem som har arbeidet i mange år for å forandre dette bildet. Han advarte tidlig mot høyreekstremisme, og har også vært viktig i å kartlegge dette miljøet. Å liste opp alt han har gjort og skrevet er unødvendig, spesielt med tanke på at vi har wikipedia, så jeg foretrekker heller å skrive en liten anekdote.

For noen måneder siden leste jeg om et forslag om å innføre shariaråd i Norge. Jeg visste ikke helt hva jeg skulle mene, men så så jeg et stykke ned i artikkelen at Shoaib Sultan ikke avviste forslaget helt, og da forstod jeg umiddeltbart at dette ikke var så ille som enkelte i visse fora forestilte seg. Shoaib er min ledestjerne i de muslimske miljøene og jeg håper han vil fortsette å være det i årene som kommer.


Gunn Hild Lem
Jeg har møtt Gunn Hild to ganger, og begge gangene har hun vært veldig hyggelig. Hun har deltatt i debatt på NRK og snakket om sine erfaringer med alternativ medisin, og ikke minst har hun blogget om sitt møte med bransjen. Gunn Hild har valgt å være personlig, og det gjør også hennes vitnesbyrd så langt mer troverdig og sterkt. Det er desperate mennesker som utnyttes av kyniske mirakelarbeidere. Gunn Hilds historie vil hjelpe andre som har opplevd det samme.

Vi takker for innsatsen og ønsker en god jul.


Terje Emberland
Jeg har desverre ikke hatt gleden av å hilse på ham, men jeg har har hørt ham holde foredrag, og det var en opplevelse jeg gjerne har igjen. Terje var ett av de navnene man merket seg som ung og fersk skeptiker og navnet hans var ofte nevnt i bøkene jeg fikk tilsendt.

Han er en av de største ekspertene på antisemittisme i Norge og gjør en viktig jobb i kampen mot hatet og ufornuften. Som ansatt ved Holocaustsenteret trenger vi ham mer enn noensinne, antisemittismen er økende i Norge og vi har behov for så beleste og reflekterte mennesker som Terje. Himmlers Norge er på leselisten for 2013.

Martin Ystenes

Hvis vi kan snakke om en trend av vitenskapelige popularisatorer i Norge vil Martin Ystenes være regnet som en av foregangspersonene. Han begynte tidlig å skrive om journalister som gjør tapre, men mislykkede forsøk å dekke naturvitenskap og han har vært en viktig inspirator til å spre naturvitenskapelig tenkning i befolkningen.

Foto:
Arnfinn Pettersen har tatt bildene av:
Gunn Hild Lem 
Erik TunstadTerje Emberland
Karsten Eig
Mona Klausen
Lars Gule
Kristian Bjørkelo

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Dikt - så mange spørsmål

 da tidemand og gude malte brudeferden i hardanger hadde de lest avisen hadde de lest om gutten som løp over gangbruen drep denne negeren ro...

Populære innlegg