torsdag 20. desember 2012

Hyllest til fornuftens fanebærere, del 3


Astrid Meland
Astrid Meland er en av de journalistene i tabloidpressen som virkelig har forstått vitenskap, og som deler dette med hundretusener av lesere daglig. Hun er ikke en av dem som hopper på og rapporterer ukritisk om de nyeste mirakelkurene. Samtidig er hun en brilliant formidler av vitenskap. Takk for din innsats i årene som har gått og må dine fingertupper i 2013 presse inn taster i et like vakkert mønster som de har gjort til nå.

Arnfinn Pettersen
Arnfinn er mannen som står opp for ytringsfriheten og har også bidratt mye gjennom tiden i de bøkene som har blitt utgitt av foreningen Skepsis. Han ledet på en glimrende måte landskonferansen til HEF der ekstremismen stod som tema. Arnfinn var en av de jeg hadde lest mye av og hørt mye om før jeg endelig møtte ham i sommer. Hans kunnskapsnivå er enormt og jeg kan ikke annet enn å takke for det han har skrevet som jeg har hatt stor glede av.

Vampyrboken skal leses i det øyeblikket jeg får penger.


Morten Fastvold
Filosofisk praktiker og forfatter av boken Kritisk Tenkning, en bok jeg hadde stor glede av i forbindelse med vår utgivelse. I kritisk tenkning er det viktig å ha logikken i orden, og få er flinkere til å holde oss oppdatert som Morten. Jeg har også hatt gleden av å delta på seminar over to dager, og dette var også en veldig spennende og lærerik opplevelse. Han holdt også foredrag på Kritisk Masse som dere kan høre her (og hvis dere lurer, ja, det er jeg som stiller spørsmål ved 39:30). Flere bøker og foredrag avkreves, men i mellomtiden må dere andre skaffe dere det som er utgitt. Bokhandel er rett i nærheten. Løp!




Øystein Sørensen
Sørensen husker sikkert ikke meg, men da han holdt foredrag i Bergen for noen år siden om kontrafaktisk historie spurte jeg ham om verden ville ha gått under om han av en eller annen grunn ikke hadde valgt å komme hit og holde foredrag. Det kunne han imidlertid avkrefte.

Han har skrevet to praktfulle bøker jeg har hatt stor glede av, en om Illuminatus og en om de store totalitære ideologiene. En tredje, om kontrafaktisk historie, er på leselisten for 2013. Vi takker for gode bidrag til den offentlige debatten og er alltid overlykkelig over folk som skjuler eksistensen av Illuminati.


Jon Petter Etnestad og Evig Poesi

Hiphopskeptikere som  bruker sine musikalske talenter til å spre kritisk tenkning liker vi. Foliehatt er brilliant og desverre fikk jeg ikke anledning til å å være med på innspillingen av videoen. Desverre har jeg bare hatt muligheten til å ta en kaffe med ham en gang, til gjengjeld har vi diskutert og kranglet på nettet etter alle kunstens regler. Vi må doble antall kaffebesøk i året som kommer, det hadde vært hyggelig. En god jul til deg.

Brynjulf Barexstein
Det er noen leger som promoterer alternativ medisin, andre igjen har et helt ambivalent forhold til det, mens andre forsiktig vil antyde at pasientene bør benytte seg av det vitenskapelige dokumenterte. Og så er det Brynjulf Barexstein. Mannen tar absolutt ingen fanger, og får han spørsmål om alternativ medisin er han klarere enn en homøopatisk 
Men her er det kanskje best å overlate ordet til dr. Barexstein selv:
Jeg gir deg "terningkast 6" for ditt meget treffende og viktige spørsmål: "Jeg lurer på om jeg skal ta dette alvorlig". Det skal du få et meget klart svar på: Svaret er: Nei.
og 
Der finnes en enorm "alternativmedisin"-milliardindustri som skor seg på og lever av nettopp dette at kreftsyke personer og deres pårørende forsøker og betaler "hva som helst" for å redde sine kjære, og det er etter min mening dypt opprørende og uetisk å bruke menneskers fortvilelse til inntektskilde ved salg av preparater som lover gull og grønne skoger, f.eks. som påstått hjelp mot kreft.
Om alle leger hadde være like klare i sin retorikk! Det er sikkert ikke alltid like populært å fortelle sannheten, men dr Barexstein må vite at han ikke er like alene som dr. Stockmann, vi er mange som har satt pris på hans fantastiske spalte hos lommelegen og vi håper at også i fremtiden vil være like klar. En fortreffelig julefeiring til deg.



Andreas Heldal-Lund
En av scientologikirkens fremste kritikere er norsk, og han har også opplevd veldig mye motstand av å kjempe mot sekten. På Saltklypa kunne han fortelle om en rabiat sekt som har sendt advokater fra USA for å stoppe ham.

Jeg har ikke møtt ham personlig, men jeg tror han var den første jeg kjente til av alle som er på denne listen. Jeg ble tidlige fascinert av sekter og da jeg ville sjekke ut scientologene var hans nettside det naturlige sted å begynne. Operation Clambake er et overflødighetshorn av informasjon om sekten. Trolig finnes det mennesker som i dag har et rikt og godt liv, mennesker som ellers ville ha tilbrakt mange år i en destruktiv sekt, kun fordi de fant nettsiden til Andreas før de fikk tilbud om "gratis stresstester" på gaten.  Takk for din innsats og et godt nytt år til deg.




Forfatterne av 4brooker og 10min
Jeg kjenner ikke de anvarlige, men disse bloggene blitt en gullgruve av fornuft for mennesker som er skeptiske til pyramidespill, unnskyld nettverkshandel!, som de så yndig kaller pyramidespillene sine nå for tiden. Nettverkshandel er en forferdelig forretningsmodell, årlig kaster mennesker bort millioner på overpriset shampoo eller ubrukelige helsekurer, i et ønske om å engang å tjene millioner uten å jobbe. Det er mennesker som utnytter andres drømmer og forfatteren er en av dem som kjemper imot disse. Bloggene har på kort tid blitt den kanskje viktigste kilden i kampen mot nettverkshandel. Fortsett slik og en riktig god jul.


Caterina Cattaneo
Jeg ble oppmerksom på Caterina første gang da hun reiste seg fra salen under en debatt om alternativ medisin og jeg forstod umiddelbart at hun var en ressursperson jeg følte at skeptikerbevegelsen måtte knytte seg tettere til. Jeg fikk henne til å komme og holde foredrag for bergenske humanister, et foredrag som var rett og slett fantastisk, og hun har senere snakket på Kritisk Masse.

Caterina er en veldig hyggelig dame som kan både snakke og skrive for seg. Desverre må jeg innrømme at jeg ikke har lest noen av bøkene hennes, men det blir det forhåpentligvis gjort noe med til neste år. Uansett, så er hennes historie fra alternativmiljøet en gripende og spennende og jeg skulle ønske at så mange som mulig ville få muligheten til å høre den.



Levi Fragell
Humanistkjempen kan en ikke komme utenom. Boken om livet hans står i bokhyllen klar til å leses. Han har også vært en inspirasjon for oss som har gått gjennom de samme prosessene som ham. Levi har jeg møtt en gang, og vi har i senere tid pratet endel på Facebook.

Jeg vokste opp med et bildet av Levi som var fjernt hva det jeg har opplevd ham som i senere tid. Han var det nærmeste en kom en fiende i Norge, en frafallen og hedning, en som hadde vært på veien til himmelen men hadde hoppet av. Det var stort å hilse på ham, rett og slett fordi han hadde vært en del av livet mitt så lenge jeg har observert den pågående livssynsdebatten i Norge.

Samtidig er han en aktiv debattant, og han har gått hardt ut mot destruktive religiøse bevegelser. Levi vil alltid være den som brøt vei og satte opp fakler for oss andre slik at vår ferd ble langt enklere og mer opplyst.



Foto:
Arnfinn Pettersen har tatt bildene av seg selv, Morten Fastvold og Levi Fragell
Andreas Heldal-Lund: David Gerard (wikipedia)
Caterina Cattaneo: Fra Forlaget (tillatelse gitt)
De resterende bildene har jeg fått tillatelse fra opphavspersonene til å ta fra Facebook.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Dikt - så mange spørsmål

 da tidemand og gude malte brudeferden i hardanger hadde de lest avisen hadde de lest om gutten som løp over gangbruen drep denne negeren ro...

Populære innlegg