søndag 9. desember 2018

Hyllest til fornuftens fanebærer - Ingeborg Senneset

Vil du lese om min julekalender med fornuftens fanebærere, trykk her.

Vil du se resten av listen, trykk her.

Jeg har ikke hatt gleden av å møte henne, men det er ingen tvil om hennes skriverier om kritisk tenkning er noe av det som når flest og mest i Norge i dag.
Bilde knabbet fra Twitter.

For det første er jeg veldig glad i åpenhet, og når hun ikke har noen problemer med å snakke om sine problemer, kan man selvsagt ikke la være å lytte. Boken hennes har jeg ikke lest, noe jeg snarest bør gjøre.

For det andre har hun siden hun ble ansatt i Aftenposten vært en viktig fanebærer for fornuften, ja hun er kanskje den eneste journalisten i Norge som skriver regelmessig om alternativbransjen. Hun har skrevet om vaksineskepsis, om Märtha Louise, om det meste som de forskjellige alternative kremmerne forsøker å dytte på deg.

Selvfølgelig kunne jeg overøst dere med panegyri over hennes bidrag til fornuften, men her er det på sin plass med å overlate ordet til Ingeborg selv.

Om vaksinering
"Et påbud vil for mange lyde som tvang, og ordet «tvangsmedisinering» dukker opp i diskusjonene om å fjerne frivilligheten. Det er mye makt i ord, og tvangsvaksinering høres ganske Frankenstein ut.

Men akkurat som vi ikke snakker om statlig beltelegging, burde kanskje det å få livsviktige vaksiner kanskje heller sies å være en del av barns rettigheter enn foreldres påbud."

Om vaksinering 2
Vaksineskeptikere skal i likhet med klimafornektere få ha sin ytringsfrihet og sine meninger. Men giften de setter i folk koster flere liv enn den lille sprøyten på helsesøsters kontor.

Om Märtha Loiuse
"Det er ingenting galt med varme hjerter, tvert imot. Men hodet kan være kaldt selv om hjertet er varmt. Ikke bare kan – men bør."


Vi takker for alle de fine ordene du har gitt oss og gleder oss til å lese dem som vil komme i framtiden.


Sagt av andre

Dyktig og viktig stemme som bruker sine plattformer for å fremme kritisk tenkning og fakta.
Når jeg tenker på Ingeborg Senneset, tenker jeg;
Sårbar, tøff, modig, raus, ydmyk, tydelig, kunnskapsrik m.m.
Kort sagt; Vi trenger henne!
Respekt.👏

Utrolig flink og modig journalist.

En vokter mot vaksinemotstandere, og alternativbransjen, blant mye mer. Spesielt hennes måte å belyse psykiske lidelser, på en forståelig måte, som gir andre bedre innsikt.
Hun er helt topp, i alt hun tar i !



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Dikt - så mange spørsmål

 da tidemand og gude malte brudeferden i hardanger hadde de lest avisen hadde de lest om gutten som løp over gangbruen drep denne negeren ro...

Populære innlegg