fredag 14. desember 2018

Hyllest til fornuftens fanebærer - Jan Haugland

Vil du lese om min julekalender med fornuftens fanebærere, trykk her.

Vil du se resten av listen, trykk her.

Jeg er ikke perfekt. Da jeg laget min første liste var det mange som burde fått plass blant fornuftens forkjempere og fanebærere. Ofte skyldes det ignoranse fra min side, jeg kjenner ikke alle, og jeg vet ikke alt.

Bilde knabbet fra Facebook.
Jan kjente jeg derimot til, så jeg er ikke helt sikker på hvorfor jeg ikke inkluderte ham i den originale listen. Det skal rettes på nå.

Jeg ble aktiv i Skepsis rundt år 2006, og har i mitt indre delt skeptikerne opp i to grupper, de etablerte, som allerede var aktive da, og de nye, som har kommet til senere. Redaktør i Humanist kalte dem en gang gammelskeptikerne. mens vi andre var nyskeptikerne. Jan faller kanskje mellom disse stolene.

Det er mange som kan konspirasjonsteorier i Norge, av disse kan man nevne Asbjørn Dyrendal, John Færseth, Didrik Søderlind, med flere, men ingen av disse har gjennomgått teoriene på samme måte som Jan i artikkelen Bedrag eller selvbedrag? En tilbakevisning av 911-konspirasjonsteorier.

Denne artikkelen er et praktverk. Ikke bare er den lang, den er på nesten 15 000 ord, på lengde med en kortroman, men den er også det beste som er skrevet  på om konspirasjonsteoriene rundt terrorangrepet 11. september 2001.

I tillegg har han skrevet mye for Skepsis, blant annet et kapittel om Jehovas Vitner i boken Dommedag. Han har også skrevet mye om dette kirkesamfunnet, blant annet å for Skepsis og for Humanist.

Det krever mot å bryte ut. Det krever styrke til å studere hva du har opplevd på kroppen. Det krever fornuft til å formidle denne kunnskapen til andre mennesker. Jan har alt. Vi er takknemlige for hva du har skrevet, og gleder oss til å lese hva du skriver i framtiden.

Du er virkelig en fornuftens fanebærer.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Dikt - så mange spørsmål

 da tidemand og gude malte brudeferden i hardanger hadde de lest avisen hadde de lest om gutten som løp over gangbruen drep denne negeren ro...

Populære innlegg