tirsdag 4. desember 2018

Hyllest til fornuftens fanebærer - Heidi Helene Sveen

Foto tatt fra Facebook.
Vil du lese om min julekalender med fornuftens fanebærere, trykk her.

Vil du se resten av listen, trykk her.

Heidi er en person jeg aldri har møtte, bare diskutert med gjennom avis (bare en gang) og i sosiale medier. Jeg skal ikke påstå at jeg er enig i alle hennes meninger, men selv om vi vi skulle skille lag på flere punkter er det viktig vite følgende, hun var der før oss andre. Hvis vi skulle legge merke noe sexistisk i media, så har hun allerede påpekt dette for lenge siden.

Hun var ute og snakket om seksuell trakassering lenge før Metoo, og dette har også kostet. Da hun fortalte om meldinger fra en tidligere professor, reagerte facebookhøyre med både ryktespredning og hån. Men Heidi holder ut.

I tillegg har hun vært ute i media og snakket om behandlingen og den manglende behandlingen hennes mor fikk på Humlegården. Hun har også engassjert seg i kritisk tenkning i oppdragelsen av barn, og selvsagt må vi ikke glemme hennes bok Såpass må du tåle (som jeg med skam må innrømme jeg ikke har lest).

Heidi er skeptiker.
Heidi er feminist.
Heidi er en fornuftens fanebærer.


Sagt av andre

En av de mest vettige nett-stemmene. Takk, Heidi!


Stør nominasjonen heilhjerta. Ho er heil ved



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Dikt - så mange spørsmål

 da tidemand og gude malte brudeferden i hardanger hadde de lest avisen hadde de lest om gutten som løp over gangbruen drep denne negeren ro...

Populære innlegg