søndag 16. desember 2018

Hyllest til fornuftens fanebærer - Doremus Schafer

Vil du lese om min julekalender med fornuftens fanebærere, trykk her.

Vil du se resten av listen, trykk her.

Jeg aner ikke hvem Doremus Schafer er, men jeg har hatt gleden av å diskutere med ham på Twitter nå og da. Jeg har også hatt interesse av hans skriverier om norsk presse.

Doremus har valgt å være anonym. Hvorvidt dette er en god strategi kan selvsagt diskuteres, og det er mange som har kritisert ham. En av dem kalte ham også "den feigeste musa".

Personlig er jeg av den oppfatningen at anonymitet ikke er et problem, så lenge det ikke brukes til hat eller sjikane. Så lenge en er redelig er det ingenting problematisk ved å skrive uten et gjenkjennelig ansikt.

Men tilbake til Doremus, som har blitt en av de viktigste mediekritikerne i Norge. Han har blitt en av de viktigste kritikerne av Human Rights Service, og hvis de engang skulle miste statsstøtten ville kanskje han få litt av æren. Ellers er han den kleggen som ikke lar verken politikere, organisasjoner eller journalister få dø i synden, har de et litt liberalt forhold til sannheten, er han på dem øyeblikkelig.

Doremus er aktiv som blogger og som twitrer, og jeg anbefaler deg å følge ham på begge stedene. Vi håper du fortsetter å skrive, også i framtiden, enten med fullt navn eller med under pseudonym.

Du er en fornuftens fanebærer.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Dikt - så mange spørsmål

 da tidemand og gude malte brudeferden i hardanger hadde de lest avisen hadde de lest om gutten som løp over gangbruen drep denne negeren ro...

Populære innlegg