mandag 17. desember 2018

Hyllest til Fornuftens Fanebærer - Vegard Lysne

Vil du lese om min julekalender med fornuftens fanebærere, trykk her.

Vil du se resten av listen, trykk her.

Det stod "privat" på bildet,
så da knabbet jeg det. 
Min kunnskap om skeptikere er ofte begrenset til dem jeg har hatt gleden av å møte på Kritisk Masse, Skeptikere på puben eller gjennom forumet til Skepsis. Det gjør at mennesker som burde vært på listen for lenge siden havner under radaren min. Dette rettes på nå.

Vegard har jeg aldri møtt, men jeg ble oppmerksom på ham da han gikk ut om legen Berit Nordstrand og kritiserte henne for suspekte kostholdsråd.

Vegard er stipendiat ved UiB, men han er ikke en av disse akademikerne som forsøker å samle mest mulig spindelvev i elfenbenstårnet sitt. Vegard er ute i media, og informerer. Han skriver leserinnlegg, han blogger, han uttaler seg i media.

Han gjør det alle akademikere bør gjøre.

Og her er også et intervju med ham, utført av en annen fornuftens fanebærer, Andreas Wahl. På spørsmål om hvorfor han engasjerer seg i så mange debatter, svarer han slik:
Det er flere grunner til at jeg engasjerer meg i diskusjoner på sosiale medier. For det første føler jeg at som utdannet fagperson så har man en plikt til å bruke kunnskapen sin til å informere, samt stå opp mot feilinformasjon. For det andre har jeg et indre ønske om å lære mer, og ved å delta i debatter kan jeg både lære av andre, samt at jeg tvinger meg selv til å holde meg oppdatert på de tingene jeg diskuterer.
Slik taler en virkelig fornuftens fanebærer. Vi takker for innsatsen, og gleder oss til å følge deg i tiden framover.

Eller som andre har sagt

Vegard er en fantastisk metode/statistikk-guru, med følgelig god forståelse for flere fagfelt utenom sitt eget; klinisk ernæringsfysiologi. I eget fagfelt er han en fornuftens ridder i some og vanlige medier hvor han er nådeløs mot bullshit og vitenskapsfornektere.
Vegard orker å svare på de samme tingene igjen og igjen, og svarene er alltid begrunnet og forklart. Virkelig en som står på og gjør en god jobb!
Han er kunnskapsrik og jeg har lest mye av den han skriver og lært mye. Vel fortjent.
Hør, hør. At Vegard klarer å være tålmodig i kommentarfelt med "kostholds"-bloggere er en gåte - Kodus! Jeg hadde banket hull i veggen med hodet for lenge siden.
 Jeg har lært masse av å lese det han skriver. Helt super fyr ❤️


Takk til Nicolai Roness for hjelp og tips.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Dikt - så mange spørsmål

 da tidemand og gude malte brudeferden i hardanger hadde de lest avisen hadde de lest om gutten som løp over gangbruen drep denne negeren ro...

Populære innlegg