onsdag 5. desember 2018

Hyllest til fornuftens fanebærer - Lena Solli Sal

Vil du lese om min julekalender med fornuftens fanebærere, trykk her.

Vil du se resten av listen, trykk her.

Jeg hadde gleden av å møte Lena for første gang i 2012, om minnet ikke er svikefullt. Lena kjenner jeg som en positiv og reflektert skeptiker og humanist.
Bilde knabbet fra hennes private vegg.


Lena er viktig av flere grunner. For det første er hun som aktiv i MDG. Miljøsaken er viktig, ingen tvil om det, men ett problem ved bevegelsen er at den ofte har tiltrukket seg mennesker som ikke har forstått hva miljøsaken går ut på. Mange innen alternativbevegelsen, og i noen tilfeller også konspirasjonsmiljøet har hatt sentrale roller partiet. Enkelte som kjemper for renere drikkevann og mindre utslipp har valgt å utvide kampen til også å bekjempe vaksiner og chemtrails. Jeg påstår på ingen måte at disse er i et flertall, de fleste medlemmene kjemper for vindmøller og ikke mot dem, men uansett er det viktig med skeptikere som kan lede slike villfarne får på den rette sti. Derfor er Lena viktig. Miljøbevegelsen er best når den kjemper mot virkelige trusler og ikke innbilte.

Samtidig har hun angasjert seg i kampen mot netthatet og ekstremismen, noe som også har medført endel hatmeldinger. Det verste jeg har opplevd er noen gretne kommentarer på denne bloggen, mens andre som jeg har hyllet i denne serien må oppleve hatmelding på hatmelding. Jeg er heldig i så måte, men andre er heldige at de er i stand til å tåle kritikken.

Lena er også en av dem som kjemper kamper på nettet, som diskuterer, som bruker tid på å overbevise andre. Enkelte av oss skygger banen for de verste kranglefantene, det gjør ikke Lena. Mår sjarlatanene oppretter arrangementer på Facebook er hun der. De skal ikke få lette nordmenns lommebøker uten kamp.

Hun kjemper. Det er vi takknemlige for.

Sagt av andre

Lena er en utrettelig forkjemper for fornuften, også der det svir i følelsene. Hun har stått i både internett-stormer og andre stormer, og har fortsatt arbeidet så fort anledningen har bydd seg. Lenas diskusjoner om GMO og rusreform er forbilledlige. Jeg er glad for å ha henne på laget.

Ett av mine favorittmennesker, med både hjerte og nesebein.

Lena er fin.

Lena Solli Sal er en hverdagssuperhelt jeg beundrer.

Fine, sterke damen.

Lena Solli Sal er helt rå!

 Lena er en fornuftig stemme selv blant ufornuftige meningsfeller.

Lena er reflektert, fornuftig med hjertet på rette stedet.

Lena; både klok, vakker og varm.

Vel fortjent heder til Lena.

Lena er et viktig menneske med en helt spesiell plass i hjertet mitt.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Dikt - så mange spørsmål

 da tidemand og gude malte brudeferden i hardanger hadde de lest avisen hadde de lest om gutten som løp over gangbruen drep denne negeren ro...

Populære innlegg