torsdag 6. desember 2018

Hyllest til fornuftens fanebærer - Tor J. Næss

Vil du lese om min julekalender med fornuftens fanebærere, trykk her.

Vil du se resten av listen, trykk her.

Bekjennelsestid. Da jeg laget den originale listen over femti person hadde jeg opprinnelig planlegt å inkludere den godeste Tor J Næss, men jeg visste ikke hva jeg skulle skrive, og jeg dyttet det nærmere og nærmere deadline. Til slutt var det lite tid igjen, og jeg valgte å skrive en generell hyllest "til den ukjente skeptiker". Jeg sendte en beklagelse via chat og han var beskjedenheten selv i svaret jeg fikk. Han hadde ikke forventet noen hyllest!, skrev han. Vel, det må han selvsagt få.
Bilde knabbet fra Verdidebatt.

Men hva er skal vi si om Tor og hans blogg Tøvsugeren? Det er en av de viktigste skeptikerbloggene i Norge. Han er kanskje ikke den som skriver oftest, men han skriver gode og dype artikler.

Se for eksempel på denne fantastiske artikkelen om Rotschild-konspirasjonsteoriene.  Eller kikk på denne artikkelen, og se hvor godt han underbygger sine påstander med linker, linker, linker. Eller bli imponert over hans gjennomgang av strømmålere og stråleangst.

Det er når jeg leser Tøvsugeren at jeg forstår hvor ubetydelig min egen blogg blir i sammenligning. Jeg gidder da ikke skrive så langt, jeg gidder da ikke finne alle de linkene jeg burde for å underbygge poenget mitt! Det gidder Tor. Og det imponerer.

Tors evne til å skrive bringer oss andre skribenter til skamme, men gjør derimot hans lesere både opplyste og kritiske. Fortsett det gode arbeidet, Tor. Vi takker deg.



Sagt av andre

En hyllest jeg mer enn gjerne skriver under på. Tor J Næss "møtte" jeg for første gang i et forum i 2007-8.
En rasjonell, stødig og grundig meddebattant.
Aldri noe tull. Har oppigjennom årene krysset hverandres veier og endte opp som FB venner og har diverse grupper felles.
Alltid hyggelig og imøtekommende. Kort sagt en jeg har full tillit til.
Setter stor pris på deg Tor og den jobben du gjør! 😊👍


Bedre dokumentasjon på dårlig kildekritikk i enkelte miljøer finner man ikke.

Tor J Næss har lenge vært en svært viktig, ærlig og tydelig stemme i skeptikermiljøet. Han fortjener all den anerkjennelse man kan gi!

 Fantastisk humor og en god kildekritiker. Har lært mye om konspimiljøet fra Tor J Næss.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Dikt - så mange spørsmål

 da tidemand og gude malte brudeferden i hardanger hadde de lest avisen hadde de lest om gutten som løp over gangbruen drep denne negeren ro...

Populære innlegg