torsdag 26. januar 2012

Verdens ti beste filmer

Jeg har tidligere laget en rangering over de beste filmene jeg har sett, men for dem som ikke ønsker å gjennom gamle tweets, her er det jeg kom fram til den gangen. I utgangspunktet er listen relativ lik nå. Ellers vil jeg si at jeg hadde over 70 filmer på twitterrangeringen, så det var mange som ikke kom med. Spesielt var det ille å utelate film nr 11, det blir litt som å komme på fjerde plass i OL.

Anyway, her er rangeringen.

10 Brent av Solen
Fantastisk russisk film, vant Oscar.



9 Tyven
Russere har peiling. Ny Oscar. Om en liten gutt og morens forelskelse i en mann som alle tror er krigshelt, men som i virkeligheten er en tyv.




8 Brazil
Kafka og Orwell hadde sex og fikk denne filmen her. Se den.




7 Schindlers liste
Kommentar unødig. Musikken er så flott...




6 Dårekisten
Jeg vet, mye russisk, men denne er fantastisk. Krigen i Tsjetsjenia kommer til et psykiatrisk sykehus, alt personell forsvinner og det er bare pasienter og opprørere tilbake. Bryan Adams er også med i filmen.




5 Stalker
Dette er enten en film du hater eller du blir helt hypnotisert av. Tarkovskijs beste film.





4 Se7en
 Jeg forlot kinosalen imponert, jeg har aldri sett en så godt gjennomført film.




3 Das Boot
Enkelte av oss har 3,5timersversjonen. Den er den beste. Men desverre ikke beste krigsfilm, to rager over den.




2 Dr Zhivago
Det kan diskuterer om du bør løpe og kjøpe eller om du bør lese boken først. Hvis jeg ikke husker feil havnet boken på femteplass da jeg rangerte bøkene jeg har lest. Uansett, filmen er fantastisk.




1 Lawrence of Arabia
Det finnes ikke en større film. Har vært min favoritt i 12 år nå, og ingen filmen har truet førsteplassen. Selvsagt har jeg en en spesialutgave av denne filmen, noe alle tenkende mennesker også har.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Dikt - så mange spørsmål

 da tidemand og gude malte brudeferden i hardanger hadde de lest avisen hadde de lest om gutten som løp over gangbruen drep denne negeren ro...

Populære innlegg