Boken er tykk, men lettlest, han greier ut om de forskjellige kreasjonistene og hvordan de krangler seg imellom. Fokuset er mer på enkeltpersoner enn rettsaker og politiske vedtak.
Kreasjonister deles inn i tre grupperinger:
- De som tror at Edens hage eksisterte for ca. 6000 år siden. Selve skapelsen av jorden kan ha foregått for milliarder av år siden, siden 1. Mos 1, 1-2 foregår før de berømte seks dagene hvor Gud skapte verden.
- Det som tror på en day-agehypotese, hvor hver dag i skapelsen representerer en epoke på millioner av år.
- De som tror på en millioner år gammel bok og som ikke bruker 1.Mos som noen som helst rettesnor. Disse forkaster også fortellingen om arken som et historisk hendelse.
Siden Numbers er historiker og ikke vitenskapsmann uttaler han seg ikke om teorienes validitet, men studerer utelukkende selve bevegelsen. Han legger i introduksjonen ikke skjul på at han aksepterer evolusjonsteorien, men jeg tror også at en kreasjonist vil ha glede av å lese denne boken. På denne kreasjonistsiden anbefales i hvert fall boken. Han fordømmer ingen av personene han beskriver.
Spesielt likte jeg godt å lese om Whitcombs og Morris Genesis Flood, den boken som har blitt anerkjent som den viktigste kreasjonistiske utgivelsen i forrige århundre. Jeg skulle svært gjerne lest denne, men har ikke lyst til å gi bort mine penger til forfatterne. Har du ett eksemplar til overs tar jeg gjerne imot.
Eller bruker han ikke noe plass på mature-earthteorien, de som hevder at jorden er ung, men at Gud har skapt den til å se gammel ut. Muligens er ikke dette en utbredt hypotese, muligens er ikke dette kreasjonisme, siden de ikke er i konflikt med vitenskapelige funn. På den andre siden er det en svært vanskelig teologisk posisjon å opprettholde, i praksis tror en på en Gud som bevisst villeder folk.
Alt i alt, en nødvendig bok for alle som er interessert i kreasjonisme.
Jeg ville nok heller delt kreasjonister inn langs en kontinuerlig skala: Fra de som tar Bibelen helt bokstavelig, og til de som aksepterer evolusjon, men gjerne vil ha Gud til å trekke litt i trådene. Problemet oppstår i det de begynner å la religionen få forrang fremfor vitenskap, eller beskylder evolusjon for å være ateistisk, slik som på debatten på Minerva.
SvarSlettMen, det hadde vært en interessant bok å lese for en som har fulgt kreasjonismen like lenge som jeg har studert geologi. Dvs fryktelig lenge...
Joda, og det vil alltid være kreasjonister som er vanskelig å plassere i en av gruppene.
SvarSlettHvorvidt de mener at evolusjon er ateistisk, så er det ikke et vitenskapelig spørsmål, men et filosofisk. Samtidig er det sikkert ateister som mener at evolusjon er ateistisk, uten at det gjør dem til kreasjonister av den grunn.