tirsdag 6. august 2013

Ny bøker innkjøpt om jøder, ateister og ninjaer

Jeg har vært på ferie i Krakow og snoket i forskjellige bokhandler. Det var mye god litteratur å oppdrive, her er sommerens fangst. Siden vi tilbrakte mye tid i det jødiske kvarteret var det naturlig at mange av bøkene omhandler dem.

Religion for Atheists av Alain De Botton
Jeg har begynt på denne, og så langt er den glimrende. Forfatteren skriver blant annet om noe jeg forgjeves har forsøkt å banke inn i hodet på norske ateister, at man blir et bedre menneske av å lese helgenvitaer. Les den.



Ninja av John Man
Bok: Hei Kjetil. Jeg handler om ninjaer. Vil du kjøpe meg?
Kjetil: Kødder du? Selvfølgelig vil jeg kjøpe deg!



The Lost Messiah av John Freely

Jeg har hørt om denne messiasen fra det syttende århundret, så da jeg oppdaget at noen hadde skrevet bok om ham var det ingenting å tvile på.


Yiddish Civilization av Paul Kriwaczek
Det var visst et folk som snakket jiddish før, men nå har visst de forsvunnet. Den så spennende ut, så måtte sjekke den ut.

















Legendebøker
Jeg liker legender og forsøker gjerne å skaffe meg en legendesamling når jeg er i utlandet. (Hett tips til dere som er i utlandet og trenger å kjøpe gave til meg). Uansett, jeg fant flere bøker om polske og jødiske legender.









































I was Doctor Mengele's Assistant av Miklos Nyiszli
Tittelen sier vel sitt.


















KL Auschwitz seen by the SS
Flere bøker i en, inkludert selvbiografien til leirens kommandant, Rudolf Höss. Andre nzister skriver også om sine opplevelser. Denne er forhåpentligvis uhyre interessant.



2 kommentarer:

  1. Jeg ser fram til å høre litt mer om hva du synes om 'Religion for Atheists'; 'glimrende' er ikke ordet jeg brukte å beskrive boka: http://scicommbobulate.blogspot.no/2012/03/book-review-religion-for-atheists-by.html

    SvarSlett
  2. Slik jeg ser det har han rett i at mange av de religiøse konseptene kan gi en viss mening.

    Skriftestolen i katolske kirken kan gi deg mulighet til å lette deg for vonde ting du angrer på. Selvsagt vil det være problematisk om skriftestolen brukes til sosial kontroll, men de positive sidene bør vi ikke kaste vrak på.

    SvarSlett

Dikt - så mange spørsmål

 da tidemand og gude malte brudeferden i hardanger hadde de lest avisen hadde de lest om gutten som løp over gangbruen drep denne negeren ro...

Populære innlegg