Som så mange andre gutter i min
generasjon elsket jeg bilkort. Selv før jeg lærte å lese og skrive
forstod jeg hvordan vi skulle spille med dem, og jeg forstod også de
forskjellige dataene på kortet. «Km/h» betydde fart, «vekt»
betydde hvor tunge de var, og selv om jeg ikke alltid forstod alle de
andre dataen var det likevel ingen problem med å bruke dem. Jeg ante ikke hva sylindre og ccm var, bare at det var viktig å vite om tallet på kortet var høyere enn de andre kortene. Og når
vi ikke spilte elsket jeg å legge kortene ut i rettefølge, fra den
raskeste til den seneste, fra den eldste til den yngste.
Vi hadde mange forskjellige typer kort,
ikke bare med biler, men også tog, motorsykler og en med dyr. Hvert
dyr og kjøretøy hadde sine egne verdier, verdier jeg nesten kunne
utenat.
Da jeg var mindre elsket jeg elsket å
lære om dyr, og da jeg fikk de nevnte dyrekortene brukte jeg mye tid
til å gjøre meg kjent med hver art i stokken. Sjiraffen var den
høyeste, geparden den raskeste. Siden det alltid ga en fordel i
spillet å kjenne til hvert enkelt korts beste data, brukte jeg mye
tid på dette. Så mye at kortene representerte sannheten over
dyreverden. Stod det at en løve hadde en maksfart på 75 km/t, så
hadde den det. Stod det at elefanten veide 12 tonn, så veide de 12 tonn. Jeg stilte ikke spørsmål til kortene, de representerte
sannheten. De representerte sannheten inntil jeg oppdaget at det var andre som hevdet noe annet.
En gang det var selskap hos en annen
familie oppdaget jeg en dyrebok for barn. Selvsagt var jeg ikke sen
med å gripe boken, og selv om jeg ikke var flink nok til å lese
teksten, var det nok av nydelige bilder av alle de dyrene jeg hadde
lært å elske gjennom dyrekortene mine. Det var en nydelig bok. Men
så kom jeg til en plansje som skulle ødelegge mitt til nå positive
bilde av boken.
På denne plansjen viste de
forskjellige dyr og deres toppfart. Grafikken var flott den, bare så
synd at den var gal. Løven maksfart var gal med 5 kilometer i timen,
geparden likeså, og selv om noen av tallene var korrekte, var de
likevel skjemmet av disse feilene. Kortene var sanne, boken falsk.
Jeg viste plansjen til min bror og
påpekte alle de feilaktige opplysningene. Han var ikke like
overbevist som meg.
«Hvordan kan du vite at boken har
feil?», spurte han.
«Men det er vel større sjanse for at
boken er mer korrekt», påpekte han, «boken er en bok, mens kortene
er bare kort!»
Jeg var ikke enig, og er kanskje
fortsatt ikke det. Jeg aner ikke hva toppfarten til en løve er, og
har heller ingen interesse for å finne det ut. Men denne opplevelsen
gjorde meg oppmerksom på noe som skulle komme til å få større
ringvirkninger senere. Jeg trodde på det første jeg leste, og
opplysninger som stod i konflikt med dette ble avvist som gale.
Samtidig kjente jeg kortene ut og inn, spurte du meg om sjiraffen
kunne jeg fortelle deg utfyllende om vekt, høyde, leveår og
maksfart. Hva var vitsen med å lære alt dette dersom det var en
mulighet for at det var galt?
Spørsmålet jeg satt igjen med, et
spørsmål som i begynnelsen ga meg ubehag var følgende: «Hvordan
kan jeg tro at det første jeg hører er korrekt?» Samtidig som et
annet spørsmål tvang seg fram: «Hvorfor forkastet jeg umiddelbart
bokens opplysninger, fordi de var i konflikt med kortene?»
Hvis jeg skal peke på en episode som
åpnet for tvilen og for undringen i meg må det være nettopp denne
episoden, og i etterkant er jeg glad for at jeg tidlig fikk oppleve
denne konflikten. For alle som var tilstede i dette selskapet er nok
denne dagen en glemt episode, for meg vil den alltid fremstå som
første gangen jeg fikk mine etablerte sannheter rokket ved.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar