onsdag 15. februar 2012

Om reservasjonsrett og hykleri

Som mange har kanskje har fått med seg er endel kristne i harnisk over at fastleger ikke lenger kan reservere seg mot å henvise pasienter videre som blant annet ønsker abort.

Jeg har ingen problemer med at troende ikke ønsker at visse grupper skal utelates fra menigheten. Om deres hellige bok sier at homofili er synd er dere i deres fulle rett til å nekte homofile å bli medlemmer. Her er den religiøse friheten suveren. Dersom et kirkesamfunn har fortstått Bibelen slik at å spise kjøtt er synd, er de selvsagt i sin fulle rett til å ekskludere medlemmer som frekventerer Burger King daglig. Du har ingen rett til å bli medlem av en religiøs menighet dersom du ikke følger reglene denne menigheten har formulert.

Imidlertid gjelder ikke denne saken dette, men et annet problem, skal man kunne reservere seg som fastlege dersom en pasient ønsker abort eller en lesbisk ønsker kunstig befruktning? For det første er hele debatten absurd, de skal ikke utføre dette selv, bare henvise til en annen lege. I stedet for to ledd blir det altså tre, du henviser til en lege som henviser til en lege som utfører nevnte inngrep. I min Bibel kan jeg ikke huske å lese om at synd ble redusert alt etter hvor mange ledd som var mellom deg og den syndige handlingen, men jeg må innrømme at jeg ikke har lest i 2011-utgaven enda. Uansett, de har i hvert fall kommet frem til slik tolkning, og det må vi bare akseptere.

Men en slik holdning vil medføre flere problemer, problemer jeg ikke er sikker på om disse legene har reflektert over. Må småkommuner krysse fingre og håpe at i hvert fall en av legene vil ta på seg den tunge jobben med å henvise? Og hva med en Jehovas Vitne som vil jobbe som fastlege? Har de tenkt over konsekvensene dersom det blir tillatt å reservere seg?

Men dette er irrelevant, her er grunnen til at vi trygt kan ignorere sytingen til disse legene, de ønsket å gjøre akkurat det samme som regjeringen nå gjør. De ønsket å dytte sin tro og sin moral på andre i andre spørsmål, spesielt i spørsmålet om homofilt ekteskap/ partnerskap.

Hadde de argumentert med at kirken ikke kunne akseptere homofile ekteskap, men at de ikke brydde seg om hva humanetiske homofile gjorde kunne jeg forstått det. Hadde de motsatt seg at spesifikke kristne bud skulle gjelde ikke-kristne, hadde jeg forstått det. Hadde de stått i fremste rekke for å kjempe for prinsipper om at ingen skal diskrimineres uansett livssyn hadde jeg forstått dem, men desverre kunne jeg ikke få øye på noen av dem under siste demonstrasjonstog.

Nå aner jeg ikke hva de 170 legene som har skrevet til regjeringen mente, men jeg tror ikke jeg tar svært feil om jeg antar at flesteparten:
  • var mot partnerskapsloven da den kom, også for mennesker utenfor deres kirkesamfunn
  • var mot kjønnsnøytral eksteskapslov, også for mennesker utenfor deres kirkesamfunn
  • var mot tilbud om kunstig befruktning, også for mennesker utenfor deres kirkesamfunn
Dette er en gruppe som har jobbet iherdig med å dytte sitt livssyn på deg, deres moral på deg og deres tolkning av sin hellige bok.

Hvilket tvinger frem spørsmålet.
Hvorfor har de plutselig nå blitt så sterk tilhenger av prinsipper?
Kan det tenkes at det plutselig er de som er "offeret"?

2 kommentarer:

  1. Dette blir rett og slett usaklig. Lær deg litt mer om både kristendommen og om reservasjonsretten før du uttaler deg om dette. For det første er det ikke sant det du sier om at mange mennesker blir nektet medlemskap i en menighet. Vennligst kom med eksempler på dette? "Gjør du ikke slik og slik så får du ikke være med" blir rett og slett bare et usaklig og patetisk forsøk på å krenke kristendommen, for som du kanskje ikke vet er det ikke handling som er det viktigste her. Er du en forbryter er du likevel ønsket i Guds hus. Og dette med kjøtt, give me a break.

    Faren min er både kristen og lege, og har aldri henvist til abort. Dette har ALDRI vært et problem, selv om vi bor i en liten bygd med bare et par leger. ALDRI. Det at han kan miste jobben sin bare fordi han ikke vil henvise til abort, det er dét som er absurd. Sier du da at all den viktige jobben leger gjør ikke betyr NOE bare fordi han ikke vil henvise til abort? Så han skal slutte etter tilsammen 26 år som lege, og til og med selge sitt eget legesenter bare fordi dere ikke aksepterer at han ikke henviser til abort, når dette i utgangspunktet ALDRI har vært et problem? Kanskje dette ikke gjelder for deg, men mange synes faktisk at det å henvise til abort blir det samme som å utføre den. Om du er mot abort sier dette seg selv. Å ringe inn til en time for å få et barn drept. Det er ikke bare dét det handler om heller. Om du tar på deg dette ansvaret, er det ikke bare en telefonsamtale du har ansvaret for. Du må undersøke og jobbe grundig med kvinnen som skal ta abort. Men siden du har så sterke meninger om dette, og ikke minst så mye kunnskap, så går jeg ut i fra at du er lege eller at noen i familien din er det? Hva blir det neste? Om 20 år får leger sparken for å ikke utføre aktiv dødshjelp? Hvilken vei skal dette ta? Vi skal akseptere hijab for politi, men leger har ingenting de skal få sagt? Dette minner mer om et totalitært samfunn.

    Det kan hende at mange av disse legene som har skrevet til regjeringen er i mot både homofilt ekteskap og kunstig befruktning. Likevel har jeg snakket med utrolig mange ikke-troende, som er for homofile ekteskap, som synes at å ta vekk reservasjonsretten er forferdelig. Hvem skal bestemme hva du mener og hva du gjør? AP? Det at du snakker om at kristne dytter sitt livssyn på deg synes jeg er litt morsomt med tanke på at det nå er du som "dytter" aborten på disse legene slik at de får et par hundre liv på CV'en sin. Jeg hadde selv tenkt å bli lege, men kanskje jeg bare skal droppe det. Morder er ikke noe jeg vil studere 6 år for å bli.

    SvarSlett
    Svar
    1. I Norge har vi stadfestet via lov - om jeg ikke tar feil - rett til selvbestemt abort. Som lege plikter en seg til å innrette seg etter denne loven.

      Slett

Dikt - så mange spørsmål

 da tidemand og gude malte brudeferden i hardanger hadde de lest avisen hadde de lest om gutten som løp over gangbruen drep denne negeren ro...

Populære innlegg