onsdag 31. oktober 2018

Hvorfor LearnLab IKKE er et godt verktøy for undervisning

Jeg jobber for andre året i en fylkekommune, og i forbindelse med oppstarten av skoleåret 2018 var vi på kurs hvor vi skulle lære oss et nytt verktøy kalt LearnLab. Vi fikk en god og grundig gjennomgang, og vi fikk også oppgave bruke dette i skolen.

Det gjorde jeg også. Jeg gjennomførte første økt med LearnLab, eller rettere sagt, jeg forsøkte å gjennomføre første økt. Jeg åpnet denne presentasjonen om norrøn litteratur:


Og elevene kom til denne presentasjonen...




...som ikke har noe som helst med norrøn litteratur å gjøre (det sier vel seg selv). Elevene ble altså sendt til en helt annen presentasjon.

Jeg sendte en melding til LearnLab, de nektet først for at dette var mulig, og mente jeg måtte ha to presentasjoner åpne. Hvorfor jeg skulle ha åpnet en presentasjon om .... et fag som inkluderer prismer aner jeg ikke, men de stod på sitt inntil jeg sa at dette gjorde det uaktuelt å bruke verktøyet.

Senere har feilen blitt rettet, men selv uten denne feilen har verktøyet store svakheter.

For det første er metoden upedagogisk, for det andre er har nettsiden store svakheter, og ikke minst, for det tredje er det langt bedre verktøy på markedet.


1. Det upedagogiske ved LearnLab

Elevene får presentasjonen på sin egen datamaskin. Flott, tenker du, da kan de følge med på skjermen mens du snakker.

Eller.
De kan åpne en ny fane og sjekke Instagram...

Powerpoint har fått mye kritikk de seneste årene, men en fordel som programmet har er at det gjør at elevene ser i retning læreren, de stirrer ikke på en skjerm. LearnLab gir elevene mulighet til å drifte ut og inn, chatte og lese på nettet, og når de er nødt til å svare på et spørsmål. Powerpoint gir også mulighet til å se på storskjerm mens en har skriveprogram oppe på egen skjem. Med LearnLab er derimot skjermen fylt med det som står på storskjerm.

Selvsagt kan de veksle mellom Word og Chrome, men likevel er det ikke ideelle. Programmet passiverer elever.


2. Nettsiden er uferdig

Dette er det viktigste punktet, og la meg demonstrere:

 Jeg vil legge ut en ny slide og kommer til denne...

Det er ingenting galt her, kanskje er det litt få alternativer, men det kommer jeg tilbake til senere. Problemet er at de alternativene som er tilgjengelig er for dårlige. La oss begynne med det første, "Content".



A. Content




Jeg velger Overskrift og Tekst:






og jeg begynner å skrive....


  • Jeg må hele tiden oppdatere hvis jeg ikke vil miste teksten.
  • All teksten må ha samme font. Jeg kan skifte størrelse, men ikke font.
  • Jeg kan ikke flytte rundt på teksten som jeg vil.
  • Jeg kan ikke endre på margene, om jeg skulle ha ønske om det.


B. Multiple choice


Dette gir deg mulighet til å stille et spørsmål og gi elevene x antall alternativer.





Som dere kan se er problemene her flerfoldige.

  • Jeg kan ikke endre skifttypen eller størrelsen.
  • Alternativene kommer som en liste, i stedet for i store tekstbokser (det er en kjedelig design).
  • Jeg kan ikke legge til et bilde til hvert alternativt.


C. Åpent spørsmål

Dette alternativet gir deg mulighet til å stille et spørsmål og la elevene svare med lengre tekst. Jeg skulle gjerne brukt dette i norskundervisningen, for eksempel som i eksempelet under...


Problemer:
  • Du kan bare skrive alt på en linje.
  • Du kan ikke øke eller minke skriftstørrelsen.
  • Du kan ikke endre font.

Og mens jeg er inne på temaet, du kan heller ikke fjerne svar som du anser som upassende. Hvis du ikke vil at skjermen skal brukes til å dele informasjon om at Lise er en tøs eller at læreren suger får du i så fall klikke deg videre. Du kan ikke slette svar. La meg eksemplifisere:  




Noe som fører til at dette havner på storskjermen:

Kjipt, men jeg kan kanskje fjerne det ved å trykke på "Start Ranking"?


Nope! Det svaret vil stå det helt til læreren trykker videre.


Sagt på en annen måte. LearnLab er et uferdig program. De har laget en alfaversjon, men i stedet for å endre på det har de solgt det til flere kommuner og fylkeskommuner, som blåøyd har kjøpt programmet og bedt sine lærere bruke det.


D. Word Cloud


Igjen er problemet det samme, all teksten må på samme linje, det er ikke mulig med linjeskift.



3. Det finnes bedre alternativer.

For dere som har brukt LearnLab, sjekk ut Mentimeter og sammenlign. Jeg sier ikke at du bør bruke sistnevnte i din undervisning, men er ikke Mentimeter et langt mer utviklet program enn Learnlab? De har langt flere muligheter, og har en mye bedre brukervennlig layout:



Selvsagt koster Mentimeter endel penger, men det er åpenbart et bedre program. Imidlertid mistenker jeg at selgerne til LearnLab er langt dyktigere enn de som selger andre programmer. Og det er også noe av problemet med at skoleeier kjøper inn programmer som de ikke trenger å bruke selv.


Avslutning

Det finnes mange gode verktøy der ute på nettet, men de fleste som koster penger vil aldri elevene få glede av, siden de ikke har selgere som banker på hos skoleeier. At kjøper og bruker er forskjellige personer er en av grunnene til at skolen ofte blir sittende igjen med dårlige verktøy.

Jeg mener at hver lærer burde kunne få en viss sum i året til å bestille de verktøy de mener de har bruk for. Det finnes mange gode, blant annet MindMeister, Quizlet og MadMagz, og flere andre som jeg ikke har prøvd ut, blant annet PeerGrade og Socrative. Hvorfor ikke la lærerne selv vurdere hva som passer for dem, i stedet for å kjøpe et program som alle skal bruke?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Dikt - så mange spørsmål

 da tidemand og gude malte brudeferden i hardanger hadde de lest avisen hadde de lest om gutten som løp over gangbruen drep denne negeren ro...

Populære innlegg