Mitt navn er Kjetil Hope, dette er bloggen min. Her skriver jeg utelukkende for egen regning.
fredag 1. juni 2018
Opplegg i historie - Europa 1917-1933
Dette var en oppgave utviklet i forbindelse med praksis i videregående. Den gjennomføres når dere lærer om innføringen av diktaturer i Russland, Italia og Tyskland. Meningen er at de skal kunne reflektere over årsakssammenhenger, ikke bare pugge hendelser.
Oppgaven er todelt.
Del først ut dette arket. Du ber elevene forklare med få ord hva de forskjellige begrepene er.
Etterpå deler du de inn i grupper og deler ut dette arket (i A3). Be elevene sette piler fra årsak til virkning. Hva førte til hva? Dersom en ønsker kan en be elevene sette en U (for utløsende), M (for medvirkende) og G (for grunnleggende) årsak. Spør om de kan finne lengre årsaksrekker. Hvis du vil kan du belønne den lengste årsaksrekken.
Gå deretter gjennom det på tavlen og skriv opp ord og tegn piler.
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
Dikt - så mange spørsmål
da tidemand og gude malte brudeferden i hardanger hadde de lest avisen hadde de lest om gutten som løp over gangbruen drep denne negeren ro...
Populære innlegg
-
Jeg har jobbet endel som vikarlærer i tysk, og mer enn en gang har jeg hatt muligheten til å lære elevene kasus. Dette er en metode jeg har...
-
Skal du eller noen du kjenner lære nynorsk? Er det en eksamen som lurer rett rundt hjørnet? Fortvil ikke. Jeg har laget et hjelpehefte m...
-
Dette er noen tips jeg har laget til eksamen i bokmål (BM) og sidemål (NN). Husk at denne siden er blokkert under selve eksamen. Lagre de...
-
Jjjujhkllnm nkklSfollu B Øil llaaw azRaawai.
-
Her kommer det jeg har skrevet om forskjellige tema på denne bloggen. Jeg har skrevet andre poster også, men disse er de jeg er mest fornøy...
-
Hva kategoriserer et verk som høykultur? Hva gjør et annet til lavkultur? Hvorfor er det i hele tatt interessant å skille mellom det fol...
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar