fredag 22. mars 2013

"Trykk her for å melde deg av..."

Dette er et problem jeg har sett hos mange norske bedrifter og nettsider, og jeg hadde svært gjerne sett at de sluttet med dette. Det irriterer kundene og i lengden er det kun de selv som taper på dette.

Som mange andre på nettet har jeg meldt meg på forskjellige nyhetsbrev, og daglig kommer det nye brev med informasjon jeg finner nyttig. Enkelte butikker holder meg oppdatert på tilbud og nye produkter, organisasjoner sender med nyttig info og andre igjen sender meg deres nyste artikkel.

Det kan imidlertid til tider være litt for mange til tider, så av og til blir jeg nødt til å kutte ned på strømmen av e-post. Da forventer jeg at det skal være enkelt.

Har du opprettet nyhetsbrev er første regel at du skal la det være like enkelt å melde seg av som det er å trykke på knappen "Report Spam". Må jeg logge meg inn for å melde meg av velger jeg heller den late vei, og det er ikke noe som dere tjener på.

Har du nyhetsbrev inkluder alltid dette i slutten. Det skal være maks to klikk for å melde seg av:






Desverre tenker ikke alle slik, som sagt er ofte norske nettsider kundefiendtlige. For noen år siden, da en norsk nettbutikk spammet meg litt for mye ville jeg melde meg av nyhetsbrevet, men kunne ikke finne noen avmeldingsknapp. Muligens burde jeg bare rapportert dem som spammere, men jeg tenkte jeg kunne sende en mail om at de burde inkludere en slik avloggingslink. Svaret jeg fikk var hyggelig nok, men det var åpenbart at de ikke forstod problemet.



Hvorfor må jeg logge inn?
Må jeg finne passordet i en gammel mail, logge inn og lete meg fram på siden deres. Hvorfor?
Håper de at jeg skal bli blendet av de fantastiske tilbudene de har på siden og ombestemme meg? Dette er så lite kundevennlig og ødelegger alle muligheter for at jeg vil handle hos dem i fremtiden.

Andre igjen gjør det enda vanskeligere. Jeg mottok nettopp følgende epost fra bokelskere.no, en side som er relativt god, men som sliter med det samme problemet som netthandelen over. Folk er opptatte, de har ingen interesse for å kaste bort mer tid enn nødvendig. Så Bokelskere ønsker å glede meg med en ny følger:



Irriterrende nok, jeg er nødt til å gjøre en innsats for å slippe å motta totalt uinteressant informasjon. Men jeg trykker på linken.




Kjære ansvarlige for Bokelskere, hva er galt med en liten link på slutten hvor det står "Trykk her om du ikke ønsker å motta slike varsler lenger", og den fører meg direkte til en side hvor jeg kan bekrefte dette?

Dagens syting over.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar